Antara Menu Menarik Ketika Sahur

May 22, 2018

Kalau korang jenis suka memasak, mesti akan perasan, ramai antara kita yang terlalu fokus menyediakan menu berbuka dan kurang ambil peduli menu untuk sahur. Bagi Kekny menu sahur ni penting juga kerana waktu sahur lah kita kita perlu makan dan minum dengan secukupnya supaya lebih tenaga untuk berpuasa, beribadat dan berkerja esok hari. Kalau berbuka pula eloklah ambil yang ringkas dan kenyang tetapi ala kadar sebab 2-3 jam lepas tu dah nak tidur.

Kekny memang makan nasi bersama lauk pauk semasa sahur.  Dan Kekny kalau sahur mesti orang Kedah panggil “pekena” secawan kopi atau nescafe letak susu UHT, kurma dan roti atau biskut pula selepas tu. Selalunya kopi dan biskut ni makan dekat hujung sahur tu, ye lah esok nak kerja nak pastikan mata tak tidur selepas subuh.

Bila masuk minggu kedua dan ketiga berpuasa, ramai yang kata dah jemu nak bersahur, tak ada selera nak makan. Sama lah macam Kekny. Mungkin faktor letih bangun pagi awal tu. Rasa tidur lebih sedap dari makan hehehe.

Ok Kekny nak syorkan menu yang boleh membuka selera korang apabila bersahur nanti. Kau klik je untuk tengok resepi. 

Cadangan Menu Menarik Ketika Sahur


Ayam Goreng Sos Sambal Belacan 

Menu sahur, menu berbuka, resepi lauk ringkas, resepi sahur, resepi berbuka


Menu sahur, menu berbuka, resepi lauk ringkas, resepi sahur, resepi berbuka

Sambal Tumis Ikan Masin

Menu sahur, menu berbuka, resepi lauk ringkas, resepi sahur, resepi berbuka


Menu sahur, menu berbuka, resepi lauk ringkas, resepi sahur, resepi berbuka


Menu sahur, menu berbuka, resepi lauk ringkas, resepi sahur, resepi berbuka




You Might Also Like

6 comments

  1. berselera tgk menu2 kekny..dh la tgk time siang hari ni..mencabar rasa..haha..dengan kuah merah yg sambal..yummy sangat...

    ReplyDelete
  2. berselera tgk menu2 kekny..dh la tgk time siang hari ni..mencabar rasa..haha..dengan kuah merah yg sambal..yummy sangat...

    ReplyDelete
  3. berselera tgk menu2 kekny..dh la tgk time siang hari ni..mencabar rasa..haha..dengan kuah merah yg sambal..yummy sangat...

    ReplyDelete
  4. Nampak simple dan sedap

    ReplyDelete
  5. Tula biasa nak fikir lauk berbuka je. Kalau sahur tu masak yang simple jela. Pastu minum air quarker oat ntk tenaga.. yg penting kena balance. Kalau tidak, takut tak tahan puasa. Cepat lapar.

    ReplyDelete
  6. Ya Allah..semua kegemaran KG ni eny

    ReplyDelete