Ikan Talang Masin Masak Asam

April 25, 2017

Kadang kala jika tak sempat nak restock bahan masak, masa ni lah keluarkan stok makanan kering hehehe.. Ikan Talang Masak Asam ni memang sedap tau jika makan dengan nasi panas-panas. Gandingan kuah asam bercili tu dengan ikan masin adalah sangat serasi. Ni Silap-silap bertambah 2-3 pinggan hehehe.. 

Gambar dari Instagram, dalam kuali lagi. Kekny korang ni janji masak je, kalau tak ada masa nak bergambar tu memang macam ni lah hehehe.. Jom tengok resepi mudah ni.



Resepi Ikan Talang Masak Asam

Bahan-bahan
2-3 ketul ikan talang dihiris dadu sederhana 
1 mangkuk air asam yang sedikit cair atau boleh pakai 1 sudu besar pes asam jawa dibancuh dengan air
1 labu bawang besar dihiris nipis
Sedikit minyak untuk tumis

Bahan tumbuk
3 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
10 biji cilipadi 

Cara penyediaan

Goreng ikan talang masin hingga garing. Buang sedikit minyak gorengan dalam kuali sehingga tinggal dalam 2-3 sudu besar.

Tumis bahan tumbuk sehingga garing dan wangi.

Masukkan air asam, dan sedikit gula jika suka

Bila mendidih, masukkan ikan talang goreng tadi dan bawang potong. Biar seketika dan boleh lah ditutup api. 


You Might Also Like

2 comments

  1. Sedapnya kak eny...kecur air luir hehe

    ReplyDelete
  2. persediaan menjadi seorang isteri kita mulakan dari blog kekny hehehe
    Uyul Rosli | Blonolog Blogger Picisan

    ReplyDelete