Balik kampung cuti raya lepas, emak mentua sempat bekalkan keladi yang dah siap dipotong. Dah simpan berhari dalam peti ais, hitam sikit jadinya. Tapi masih sedap rasanya.

Selalu di Kedah ni, keladi sedap dibuat masak asam rebus dimakan bersama nasi ulam. Tapi masa packing-packing sayur kampung untuk bekal saya balik ke Kedah, mak mentua sempat bagi resepi yang katanya sedap. Dia suruh saya cuba dan letak di blog ni hehehe.. 

P7271948ed

Kata mak, kalau di Kg. Piandang, Perak sana, keladi selalu dimasak macam ni. Dibuat gulai (masak lemak maksudnya) bersama tempoyak, dicampur ikan bilis didalamnya. Terliur pulak saya dengar. Balik rumah lepas peram keladi (kes busy terlampau hehe) tu 2 hari dalam peti ais, jadi jugak lah resepi mak mentua ni ikut suka je bahan saya masuk sebab biasalah resepi orang lama mana ada sukat sukat ni. hehehe..

Jom cuba resepi ni ok.. :)

P7271944

RESEPI GULAI TEMPOYAK KELADI DAN IKAN BILIS

Bahan:
2-3 mangkuk batang keladi - dicelur sehingga lembut dan toskan
1/2 cawan ikan bilis - dibuang kepala dan isi perut
1 cawan santan
1 sudu besar tempoyak
1-2 cawan air - ikut kepekatan kuah. Tak perlu terlalu pekat sebab menggunakan tempoyak
Garam secukup rasa.

Bahan tumbuk / kisar kasar
8-10 biji cili padi - ikut kepedasan
4 ulas bawang merah
1 inci kunyit hidup

Cara :
Dalam periuk satukan bahan tumbuk, tempoyak, air, keladi dan ikan bilis. Didihkan.

Masukkan santan dan kacau rata. Rasakan garam dan bolehla diangkat

Sudilah cuba resepi Gulai Tempoyak Keladi Dan Ikan Bilis ni :)


Hai selamat pagi semua...

Semalam letak resepi Rendang Ayam Pedas Utara. Hari ni Rendang Daging Hitam Manis. Rendang ni macam rendang biasa cuma pengunaan kicap pekat tu memberi warna dan rasa yang agak berlainan tetapi tetap sedap.

Rendang ni selain sedap dinikmati bersama ketupat, sesuai juga dihidangkan bersama pelbagai jenis nasi. 

P7171928ed

RESEPI RENDANG DAGING HITAM MANIS

Bahan-bahan :
2 kg daging lembu - dipotong ketulan besar
3 senduk cili kering kisar
3-4 helai daun kunyit diracik halus
3 keping asam keping / gelugur
3-4 cawan santan pekat
3 sudu besar kerisik
1/2 cawan kicap pekat manis Jalen - atau lebih jika perlu
Garam jika perlu (sebab dah guna kicap)

Bahan kisar (dikisar dengan sedikit air)
3-4 inci lengkuas
5 batang serai
3-4 inci halia
3 ulas bawang besar
4 ulas bawang putih

Bahan tumis :
2 batang kulit kayu manis
4 biji pelaga
5-6 biji cengkih
4 biji bunga lawang
7 ulas bawang merah dihiris nipis
3-4 sudu minyak

Cara :

Panaskan minyak dan tumis bahan tumis sehingga naik wanginya. Masukkan bahan kisar dan juga cili kering kisar. Masak seketika.

Masukkan daging dan kicap dan masak sehingga daging kecut dan sedikit lembut.

Masukkan santan dan masak lagi sehingga kuah pekat dan daging lembut dan empuk.

Akhir sekali masukkan daun kunyit yang dan kerisik. Kacau rata dan masak seketika boleh la diangkat.

Terima kasih kerana sudi mencuba resepi rendang daging hitam manis ni ye :)


Hai semua,

Lamanyaaaa tak bersiaran di blog. Bercuti dari petang sebelum raya hingga 25 July lepas. Lepas balik bercuti sibuk arrange hal rumah dan kerja di office yang agak tunggang terbalik heheh.

So, macam mana dengan raya? Mestilah best kan beraya dan spend time with family. Kalau ada yang kena berkerja tu tak pe lah, lepas raya masih boleh ambil cuti jugak kan.

P7171915ed 

Ok macam biasa pada pagi raya, selain kena ada ketupat palas, rendang pedas utara resepi mak ialah satu kemestian. Rendang ayam kemerahan dan pedas ni sedap digandingkan dengan ketupat palas dan juga ketupat nasi. Rasanya yang pedas-pedas manis diringi dengan bau harum daun kunyit tu memang memikat selera.

Resepi macam rendang biasa juga cuma pakai cili kering lebih sedikit dicampur sedikit cili padi. Ok jom tengok resepi rendang pedas utara ni.

P7171925ed

RESEPI RENDANG AYAM PEDAS UTARA

Bahan-bahan :
2 ekor ayam - dipotong ketulan besar
4-5 senduk cili kering kisar
3-4 helai daun kunyit diracik halus
3 keping asam keping / gelugur
3-4 cawan santan pekat
3 sudu besar kerisik
2 sudu besar gula - boleh kurang jika tak suka manis atau lebih jika suka
Garam secukup rasa

Bahan kisar (dikisar dengan sedikit air)
3-4 inci lengkuas
5 batang serai
3-4 inci halia
3 inci kunyit hidup
8-10 biji cili padi
3 ulas bawang besar
4 ulas bawang putih

Cara-cara :
Masukkan bahan kisar kedalam kuali dan didihkan. Kemudian masukkan ketulan ayam dan masak sehingga ayam mengecut dan kering airnya. Masukkan asam keping

Masukkan santan dan masak sehingga ayam lembut dan kuah menjadi pekat. akhir sekali masukkan kerisik dan tabur daun kunyit. Sedia dihidangkan.

Sudilah cuba resepi rendang ayam pedas ni ye :)

Selamat Hari Raya diucapkan kepada semua pembaca blog Eny Abdullah. Ampun maaf dipinta sekiranya penulisan di blog ini ada yang menyinggungkan perasaan sesiapa.

Semoga Aidilfitri esok disambut dengan meriah dan penuh keberkatan.

16092008511_8e20e518bf_o (1)ed2

Bercuti sekejap dari blogging sehingga 25th July untuk menghabiskan masa bersama keluarga tersayang. :)
Kenangan bermain mercun masa kecil memang banyak. Bukanlah mercun yang merbahaya. Mercun biasa biasa je sebab arwah ayah memang tak benarkan main. 

Masa tu arwah ayah memang kawal ketat bunga api dan bermain mercun. Ayah cuma belikan bunga api bermacam jenis. Kemudian setiap malam sebelum raya, dia akan bagi sedikit-sedikit kepada kami untuk bermain. Banyak pantang larang jugaklah ayah letak. Tak boleh buang tangkai bunga api merata, tak boleh pijak dan sebagainya. Semuanya demi menjaga keselamatan kami. Arwah ayah memang tak biarkan kami main sesuka hati. Sebab tu saya pelik, kenapa sekarang ada kanak-kanak kecil yang cedera akibat bermain mercun. Adakah kerana tak diberi perhatian oleh ibu bapa?


Budak-budak sekarang untung sebab ada macam-macam jenis bunga api dan mercun. Tapi yang tak best ada juga yang berani buat mercun sendiri. Ishh bahaya dik.

Apa pun kenangan bermain mercun dan bunga api memang best!. Tapi kaau suruh saya main sekarang ni memang tak lah sebab rasa takut pulak hehehe...
Nak cakap pasai kuih raya pilihan hati ni semua kuih raya memang menjadi pilihan hati. Tetapi yang paling saya tercari-cari masa raya ialah kuih ni..

DSC03305e

Biskut Coklat Chip (Klik untuk resepi).

Memang saya penggemar biskut coklat cip ni. Memang banyak dijual di kedai runcit, tapi saya suka versi homemade dan fresh baru dibakar. Adoi terliur pulak hehehe...
Hai salam semua..


Just nak bagitau, baru terima kad raya dari blogger Kak Suria Amanda atau SA. Terima kasih sebab sudi hantarkan kad raya kat saya. Terharu jugak dibuatnya. Dah lama tak terima kad raya dari kawan-kawan. Selalu dapat ialah kad raya dari bank, company dan kad raya promosi suruh beli barang hahaha..

Memori kad raya ni bagi saya memang seronok nak ingat balik. 15 tahun lepas kad raya masih dihantar secara pos.Gigihla beli kad raya yang jual bundle (sepeket ada 10 keping kadang-kadang) sebab nak hantar kepada kawan-kawan. Nak juga dapat balasan sebab kad yang diterima tu nak buat gantung di rumah masa raya hehehe..

Paling tak dapat lupa masa zaman bercinta dengan DH, kitaorang kan bercinta jarak jauh jadi memang selalu mengutus kad raya dan kalau kad raya untuk orang tersayang mestilah yang mahal, besar, ada muzik, ada 3D dan macam-macam lagi. Sampulnya pun special sebab ada warna.

Zaman sekarang, bila cara berhubung lebih pantas melalui facebook, whatsapp dan sebagainya, kad raya dah tak dipos lagi. Sebaliknya ada kad raya secara maya hehehe. Upload sahaja di blog, facebook atau whatsapp. Namun begitu tidak dapat disamakan dengan keterujaan mendapat kad raya yang dipos. Kan?


Hai semua...

Bercakap mengenai juadah raya wajib ada pada hari raya ni ada banyak. Bila dah beraya di Kedah dan Perak ni mesti juadahnya pun berlainan kan.

Bila berkahwin dengan DH yang berasal dari Perak, saya banyak belajar juadah hari raya disana terutamanya disebelah Kg. Piandang, Siputeh.

Disebelah rumah emak mentua di Perak, pagi raya, selain lemang dan rendang, mesti ada ketupat pulut daun kelapa ni. Selalu kita nampak ketupat nasi je kan. Ini lain dari ketupat nasi. Caranya beras pulut dimasukkan kedalam sarung daun kelapa, kemudian direbus dalam santan pekat sehingga masak dan santan kering.


Dan juga kuih gelamai ni. Rasanya seperti kuih apam gula merah. Kuih gelamai dibakar didalam buluh seperti bakar lemang. Mengunakan tepung gandum (kalau tak salah ) dan gula merah. Sedapp!

Dan kalau beraya di Perak, tak lain tak bukan mesti ada Rendang Tok emak mentua yang sedap ni. Untuk resepi Rendang Tok yang sedap boleh KLIK SINI
DSC00527ed

Kalau beraya di rumah sendiri di Kedah, memang berlainan sama sekali dengan juadah raya di Perak.
Yang pasti kena ada ketupat palas atau ketupat pulut dan serunding ikan ni. Paling ngam sekali saya rasa kalau ketupat pulut digandingkan dengan serunding ikan.
DSC_1551ed

Kalau beraya di rumah orang utara selain ketupat ada juga juadah ni. Nasi tomato, ayam masak merah dan acar timun nenas. Signature dish orang Kedah dan Penang.
DSC_1549ed
Hai semua...

Tadi terbaca di blog Haziq Sastera Dan Melayu mengenai seorang blogger yang memerlukan bantuan. 

Blogger tersebut ialah Kak Alia Haryanie yang kini sedang struggle dengan penyakit kanser beliau, disamping membesarkan 2 anak dan menjaga ibunya yang sakit. Saya ada terbaca tadi rumah emak Kak Alia hampir dilelong pihak bank.

Ya Allah, di dalam bulan Ramadhan yang mulia dan penuh barakah ni marilah kita panjangkan mesej ini sesama ukhwah blogger kita agar dapat membantu Kak Alia sedikit sebanyak.

Untuk pengetahuan semua Kak Alia ada buat jualan pelbagai jenis serunding untuk menampung perbelanjaan beliau sekeluarga. Jom kita membeli sambil membantu beliau. 



Untuk membuat pembelian bolehla ke blog beliau di http://aliaharyanie.blogspot.com/


Hai semua,

Wahh masing-masing sibuk buat persiapan raya kan. Sana-sini penuh dengan orang ramai. Bersesak juga lah kalau nak ke pasaraya atau ke pasar pagi. Jalan pula banyak jam panjang. Di Alor Setar ni pun terasa kesesakannya bila warga kota mula pulang ke kampung halaman masing-masing. Ada yang pulang awal untuk merasai pengalaman berbuka bersama keluarga kan?

Oklah entry cabaran diteruskan dengan cabaran hari yang ke 16, Aktiviti di Pagi Raya. Aktiviti di pagi raya, kalau bagi saya mestilah seawal pagi sibuk memasak bersama emak didapur. Kalau ketupat dan rendang selalunya dimasak awal dari malamnya. Measak di pagi raya pula untuk hidangan tetamu seperti mee kuah utara, bihun sup atau laksa. Kadangkala buat nasi juga seperti nasi tomato dan nasi minyak. selepas tu barulah bersiap untuk beraya dan kemudian bergambar raya.

Kalau beraya di rumah mentua, selalunya pagi-pagi raya kami bersiap dan beraya sesama ahli keluarga. Kemudian ambil gambar sekeluarga. Selepas tu barulah berkonvoi beraya ke rumah saudara mara DH.

Gambar raya tahun lepas. Emak mentua tersayang bersama cucu-cucunya. Tahun ni insyAllah bertambah lagi...

DSC03567ed

Jadi, apa pula aktivi di pagi raya korang? Share la :)




Dah nak raya kan? :D

DH main bunga api. :D
Kg. Piandang Lama, Siputeh, Batu Gajah Perak.

DSC03597ed

Gambar raya kena upload masa raya nanti. :D

Terlebih dahulu saya nak ucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri buat semua pembaca yang tak jemu datang ke blog  yang tak seberapa ni. Maaf dipinta andai ada terkasar bahasa dan tulisan yang mungkin mengguris hati secara tak sengaja. :D

Semoga raya kita kali ini lebih bermakna dari tahun tahun lepas.

Selamat Hari Raya Aidilfitri!!
Hai semua...

Wah! dah tak lama lagi nak raya kan. Paling best bila nak raya ni kedengaran lagu raya dimana-mana sahaja kita pergi. Mesti ramai yang dah sibuk dengan persiapan raya. Dari persiapan baju raya, persiapan rumah dan juga kepada juadah raya. Saya rasa pasti ada yang tengah sibuk membakar kuih dan biskut. Harum je seluruh rumah bau biskut yang dibakar kan :D

Nak share resepi biskut kacang kegemaran. Disebabkan kesibukan menyiapkan projek buku resepi maka tahun ni buat resepi kuih yang mudah dan simple. Yang jenis gaul campur lepas tu gentel dan bakar siap!!  Salah satunya ialah Biskut Kacang Mazola ni. Kuih yang tak lapuk dek panas, tak lekang dek hujan orang kata. Evergreen betul. Tak jemu. 

P7081794ed

Biskut kacang Mazola ni kena cukup rasa manis dan ada sedikit lemak masin, barulah terasa lemak dan sedapnya.

P7081789ed

Resepi Biskut Kacang Mazola

Bahan-bahan :
2 cawan tepung gandum
1/2 camca teh baking powder - diayak bersama tepung
1 sudu teh garam
1 1/2 cawan kacang tanah - dipanggang atau digoreng tanpa minyak
1/2 camca teh esen vanilla
1 cawan gula halus
1 kuning telur
Minyak jagung Mazola- secukupnya sehingga adunan boleh dibentuk
Kuning telur - untuk sapu diatas biskut

Cara :

Satukan tepung gandum yang diayak bersama baking powder, kacang tanah yang dikisar, telur gula dan vanila. Tuang minyak jagung sedikit demi sedikit sambil digaul sehingga adunan boleh dibentuk.

Canai dan terap dengan acuan atau boleh sahaja dibentuk bulat kecil dan tekan leper sedikit.

Bakar dalam oven pada suhu 160 selama 10 -15 minit sehingga masak rangup.

Jom cuba resepi Biskut Kacang Mazola yang mudah ni!

Salam 25 Ramadhan. Hari ini kami umumkan pemenang #duitraya Giveaway EFG Mega Raya 2015 yang Exchange Feed Group (EFG) lancarkan pada 10 Jun sehingga 9 Julai. 


Pemenang SEO Giveaway EFG Mega Raya 2015

1. http://tengkubutang.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html (RM300)
2. http://www.blogparihh.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html (RM200)
3. http://suriaamanda.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100_25.html (RM100)


Pemenang #duitraya Giveaway EFG Mega Raya 2015 (RM100)

47 - AMY J
http://www.amysyeera.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
48 - NOOR NAJWA
http://muslimahsejati96.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
50 - MIRABEADS AZIE
http://www.azirahman.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
52 -ZAIDALIFAH HUSSIN
http://kumahuitu.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
54 - ENGKU MUZAHADIN
http://engkumuzahadin.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
61 - AKULA
http://anakbonda.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
66 - UMMUL AZKEE
http://housewifearts.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html

128 - SAYE NIZA
http://nizatuangcerita.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
129 - RIANA LITTLE CUTTIES
http://rianalittlecuties.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html

170 - LELA NURJATI
http://leylanurjati.blogspot.com/2015/06/giveaway-efg-mega-raya-2015-rm3100.html
Kepada semua pemenang di minta whatsapp mommy irra 0133560192. Berikan detail
-url blog
-nama
-no akaun maybank/cimb
-email
Lagi cepat korang beri detail, lagi cepat korang dapat duit raya.



Terima kasih kepada semua penyertaan (SENARAI PESERTA) , semoga berjumpa lagi di tahun hadapan.


Terima kasih kepada penaja UTAMA:

Selamat hari raya maaf zahir batin!

Hai semua,

Kari daging petai ni adalah signature dish mak saya. Jarang orang yang buat kan. Memang sedap kari daging dimasak bersama petai. tetapi petai tu tak boleh dikupas. Kena masak dari dalam kulitnya baru sedap. Kulit tu pula kena di kikis bahagian hijau diluarnya supaya hilang kelat kulit petai tu.

P6261194ed


Jadi kalau ada petai tapi dah jemu buat sambal udang, bolehlah cuba kari daging petai ni. Memang sedap! Kalau ada yang ada resepi kari daging tersendiri tu, boleh buat resepi kari sendiri dan tambah je petai ni dalam kari. Cubalah.

P6261192ed
P6261197ed

Resepi Kari Daging Petai

Bahan-bahan :
800 gm daging dipotong nipis
8-10 papan petai - dikikis kulit luar, dipotong sebiji sebiji tanpa buang kulitnya (rujuk gambar dibawah), kemudian direbus sekejap. Toskan dan buang airnya.
1 keping asam keping
300ml santan
1 cawan air
5 sudu besar rempah kari
1 1/2 camca besar kerisek
Garam secukup rasa
4 sudu besar minyak

Bahan tumis :
1 kuntum bunga lawang
10 helai daun kari
1 batang kulit kayu manis

Bahan Kisar ( dibahagi kepada 2 bahagian)
5 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia

Cara :
Bancuh rempah kari dengan sedikit air dan separuh dari bahan kisar. Kacau sebati

Panaskan minyak dan tumis bahan tumis berserta separuh bahan kisar. Tumis sehingga wangi. Kemudian masukkan bancuhan serbuk kari dan bawang kisar. Masak sehingga rempah garing dan naik minyak. Apabila naik minyak, masukkan daging dan air. Masak seketika sehingga daging lembut sedikit. Jika terlalu kering tambah air. Masukkan juga garam.

Masukkan petai dan santan. Masak lagi sehingga mendidih dan masukkan asam keping dan kerisik. Biar mendidih barulah tutup api.

Cara kupas petai. Kikis kulit hijau, potong sebiji sebiji dan belah tak putus ditengah. Kena direbs sekejap sebelum dicampurkan dalam kari.


Sudilah cuba resepi Kari Daging Petai ni ye :)

Raya dulu-dulu memang meriah. Siapa tak setuju sila jangan beraya tahun ni hehehe..

Memang tak dinafikan, raya paling meriah adalah semasa zaman kanak-kanak. Dikala usia masih belum kenal erti apa itu masalah dunia, masalah percintaan, masalah kewangan. Apa yang kita fikirkan masa tu cuma nak seronok dan paling penting nak dapatkan duit raya sebanyak mungkin.

Gambar sekadar hiasan.
Anak buah DH.
Lokasi : Rumah Mak Mentua.
Gear : Samsung Duos

20140502_174612

Kemeriahan raya dirasakan seawal seminggu sebelum raya. Memang sibuk masa tu nak pasang pelita setiap malam. Saya selalu minta arwah ayah belikan minyak gas (minyak tanah) untuk isi dalam pelita. Sekali pasang adalah dalam 30 biji pelita. Kawasan rumah di kampung masa tu luas pula. Bila dah pasang pelita mestilah seronok bermain mercun dan bunga api. Masa tu arwah ayah memang kawal ketat bunga api dan bermain mercun. Ayah cuma belikan bunga api bermacam jenis. Kemudian setiap malam sebelum raya, dia akan bagi sedikit-sedikit kepada kami untuk bermain. Banyak pantang larang jugaklah ayah letak. Tak boleh buang tangkai bunga api merata, tak boleh pijak dan sebagainya. Semuanya demi menjaga keselamatan kami. Arwah ayah memang tak biarkan kami main sesuka hati. Sebab tu saya pelik, kenapa sekarang ada kanak-kanak kecil yang cedera akibat bermain mercun. Adakah kerana tak diberi perhatian oleh ibu bapa?

Dulu-dulu pada hari raya, seawal habis orang solat aidilfitri, saya dan adik adik akan berjalan keliling kampung. Masa tu kami betul-betul beraya sakan. Pakai baju baru dan melaram dengan kasut dan beg raya. Ketuk pintu dari rumah ke rumah, dihidangkan pelbagai jenis kuih, rendang dan ketupat. Kami tetap jamah walau sedikit. Tak ada istilah datang hanya nak kutip duit raya. Memang beraya betul-betul hahahaha... 

20140502_174623

Memang seronok raya dulu-dulu kan. Kalau dibandingkan dengan sekarang, walaupun keadaan dah berubah, saya tetap rindukan suasana raya dulu-dulu. Terutamanya kenangan raya bersama arwah ayah, tok dan tokwan.... :)

Bagaimana pula dengan Kenangan Hari Raya Semasa Kanak-Kanak korang? :)

Semperit ialah kuih atau biskut tradisi kita yang selalu dihidangkan semasa hari raya. Memang sedap kalau kena dengan resepinya. Semperit juga ada banyak bentuk ada yang panjang, bentuk bunga seperti bunga dahlia, bunga kekwa, dan macam saya buat ni, bunga cina. Tak tahu lah dari mana datang nama tu sebab rasanya bentuk bunganya sama je hehe..

P7081769ed

Walaupun sekarang dudah banyak kuih muih moden yang ada dipasaran, janganlah kita lupa biskut semperit yang klasik ni.
P7081782ed

Biskut yang saya buat setiap tahun. Menggunakan resepi yang sama dan tak pernah fail! Kalau nak biskut yang agak keputihan dan warna pink nya terserlah, bolehla gantikan tepung kastad dengan tepung jagung sepenuhnya. Saya suka guna tepung kastard sebab baunya yang harum dan wangi...
P7081785ed

BISKUT SEMPERIT  BUNGA CINA

Bahan-bahan
250 gm mentega
120 gm gula icing
1 sudu teh esen vanila atau esen rose
1 biji telur
230 gm tepung Red Rose
100 gm tepung kastard
100gm tepung jagung
50 gm tepung ubi
(Bahan tepung hendaklah diayak sekali)
Ceri merah  atau gula manik sebagai hiasan
sedikit pewarna pink

Cara :

Pukulkan mentega dan gula icing dengan speed sederhana hingga sebati
Masukkan telur dan esen vanilla dan terus pukul
Kemudian perlahan kan speed dan masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi doh yang lembut dan tak melekat di jari
Ambil sedikit doh dan warnakan dengan warna pink
Sediakan loyang pembakar. dan leserkan dengan sedikit mentega
Panaskan oven pada suhu 140 C
Dengan menggunakan acuan bunga dahlia atau acuan bunga cina, masukkan sedikit campuran doh pink dan putih
Tekan adunan di atas dulang pembakar
Buat sehingga habis adunan
Hias dengan ceri merah atau gula manik

Bakar didalam oven dengan suhu 140C selama 20 minit atau sehingga biskut dimasak sempurna. Saya suka bakar sehingga bahagian bawah biskut berwarna perang.

Resepi dari blog  kak Azlita Masam Manis

Sudilah cuba Semperit Bunga Cina ni ye!! 



#Cabaran20Hari yang ke 13 ialah tentang kuih raya paling best!

P7081794ed

Bagi saya kuih raya paling win ialah Kuih Kacang Mazola. Kuih ni memang wajib buat setiap kali raya. Kuih ni memang senang dan sangat simple nak buat. Nanti saya share resepinya ok. :)
Raya tahun 2013
Bakar Lemang Di Rumah Mak Mentua
Gear Sony A290
DSC00503

Tengah fikir bajet tahun ni lemang berapa batang? Heheheheh...

Berapa bajet raya yang anda peruntukan setiap kali raya?
Bajet bagi saya dalam merancang perbelanjaan apa pun sangat penting. Dengan adanya bajet, perbelanjaan dapat dikawal dan hanya barang yang sepatutnya sahaja dibeli dan tak berlakunya pembaziran.

Dalam keadaan ekonomi yang tak berapa nak baik (boleh dikatakan) ni sememangnya kita kena belajar untuk belanja within budget. Kalau kita mampu peruntukan dalam RM300 untuk membeli bahan makanan raya, maka usahakanlah untuk membeli dalam lingkungan harga itu sahaja. Nak cukup ke tak itu terpulang pada daya usaha kita dan kreatifnya kita dalam berjimat cermat. Kena pandai lah cari pasaraya atau tempat yang ada offer dan diskaun.

Bajet raya saya saban tahun tak la banyak mana. Saya cuba juga berjimat sebaik mungkin. Duit lebihan boleh guna buat sedekah duit raya kepada budak-budak masa raya.

Cuma bila dah ada 2 keluarga (keluarga sendiri dan keluarga mentua) jadi perbelanjaan makin bertambah. Duit raya kepada emak dan adik, juga kepada emak mertua kena lah sama adil. Begitu juga kuih raya, kerepek dan sebagainya kenalah juga sama adil. Jadi setiap tahun saya dan suami akan peruntukan duit  dari poket masing-masing sejumlah wang untuk keluarga kami. Jadi walaupun ada 2 keluarga, tak lah rasa terbeban sangat kan.
#Cabaran20Hari Puasa / Raya 2015 diteruskan dengan entry Lagu Raya Pilihan

Raya tahun 2012 - First time beraya sebagai sorang isteri.
Lokasi, halaman rumah mak mentua, Kg Piandang Lama, Siputeh Perak
Gear Sony A290
DSC00548

Lagu yang sering saya nantikan menjelang raya ialah lagu dari Aishah - Kepulangan Yang Dinanti dan Juga lagu M Nasir - Satu Hari di Hari Raya.
Tauhu sumbat kuah kacang memang antara favourite saya. Ada juga versi dimakan bersama sos. Tapi di utara tauhu sumbat dimakan bersama kuah kacang. Kuah kacang tu kena buat manis sedikit baru sedap dan mesra dengan rasa tauhu yang agak tawar tu. Resepi ni memang sangat mudah. Bahan pun tak lah banyak mana. Boleh la cuba untuk hidangan berbuka nanti ye :D

P7031746ed

Curahkan kuah kacang pekat diatas tauhu... 
P7031764ed P7031742ed

RESEPI TAUHU SUMBAT DAN KUAH KACANG

BAHAN TAUHU SUMBAT

10 ketul tauhu 
Taugeh - disiram air panas
Sengkuang - dihiris halus memanjang
Lobak Merah - dihiris halus memanjang


BAHAN KUAH KACANG

1 cawan kacang tanah - dikisar halus
1/2 cawan air asam jawa
1 camca teh garam
3 camca besar cili kisar
Sedikit gula melaka atau gula biasa
Sedikit air - ikut kepekatan
Sedikit minyak

Bahan kisar 
15-20 tangkai cili kering yang telah direbus
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
Sedikit udang kering
1 batang serai dipotong nipis


CARA MEMBUAT TAUHU SUMBAT

Tauhu digaul sedikit garam dan kemudian digoreng garing.
Sejukkan dan dibelah dua berbentuk segitiga.

Campur dan gaul bahan inti sayuran. Sumbatkan dalam tauhu.


CARA MEMBUAT  KUAH KACANG 

Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan kisar sehingga wangi.
Masukkan sedikit air dan kacang tanah yang telah dikisar. Masukkan juga gula merah dan air asam jawa. Rasakan garam dan gula serta adjust kepekatan. Masak sehingga pekat dan mendidih serta terbit minyaknya. Sedia dihidang bersama tauhu sumbat


Jangan lupa cuba resepi Tauhu Sumbat Dan Kuah Kacang ni ye. Terima kasih. :)

Masuk entry hari ke 10 #Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015 amjuran Exchange Feed Group. Kali ni ialah tajuk, Tetamu Raya Yang Paling Ditunggu-tunggu

Sebenarnya bila dah raya ni tak ada istilah tetamu khas yang ditunggu. Semuanya adalah tetamu dan rumah dibuka sepanjang masa untuk ketibaan tetamu yang kunjung tiba.

Jadi daripada menunggu tetamu, saya lebih suka tetamu menunggu hidangan saya pada raya nanti... heheheh..

Jadi sekadar berkongsi juadah raya untuk tetamu pada raya nanti.

Pastilah ada ketupat dan serunding ikan ni... 

DSC_1527 DSC_1565

Klik sini untuk resepi serunding ikan 

Saya paling suka masak taucu dan begitu juga masak cuka. Jadi semalam beli ikan jelawat fresh di pasar, saya gabungkan keduan resepi ni jadilah masak cuka bertaucu. Sedap juga rasa masam cuka, bergabung dengan rasa taucu dan sedikit manis sebab masak cuka ni kena letak gula sedikit supaya ada rasa manis sedikit.

Resepi ni sangat simple. Sesiapa pun boleh buat. sedap dimakan bersama nasi panas-panas dan sambal belacan.

P7031721ed

P7031732ed

Resepi Ikan Jelawat Masak Cuka Bertaucu

Bahan-bahan :
1 ekor ikan jelawat saiz sederhana dipotong – digaul garam kunyit dan digoreng garing
2 Sudu Besar Taucu – letak dalam penapis halus dan lalukan dibawah air 2-3 kali
1 inci halia – Dipotong nipis
2 ulas bawang merah – Dipotong nipis
2 ulas bawang putih  - Dipotong nipis
1 cawan air - ikut nak kuah banyak mana
3-4 sudu besar cuka makan
1 biji bawang besar kuning – dibelah belah
1 biji timun - dipotong panjang - tak letak sebab tak ada timun
1/2 sudu kecil biji sawi
2 biji cili merah dipotong
3 sudu besar minyak – Saya pakai sedikit sahaja minyak, kalau nak lebih pun boleh
2 pokok daun bawang - dipotong
Beberapa biji tomato ceri jika suka
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara :
Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang merah, bawang putih dan halia serta biji sawi sehingga wangi. Masukkan air dan taucu dan dan masak seketika. 

Masukkan cuka, garam dan gula. Masukkan juga bawang besar, timun. Biar sehingga mendidih

Akhir sekali masukkan ikan goreng, tomato, cili merah dan daun bawang. Siap!

Hai semua,
Masuk entry ke 9 untuk #Cabaran20Hari entry puasa dan raya. 

Kenangan berterawih di masjid masa zaman kanak-kanak ni tak banyak sebab rumah agak jauh dari masjid dulu. Tapi saya masih ingat setiap kali lepas buka puasa, saya, adik-adik dan kawan kawan sekampung akan berjalan sekitar kampung untuk mengusik makcik-makcik yang berjalan kaki atau berbasikal ke masjid. Apa yang kami buat ialah  pakai kain telekung lama yang dah tak digunakan, kemudian berlegar-legar di tepi dan tengah jalan. Masa tu mana pikir pasai keselamatan diri ke apa ke. Fikir seronok je. Heheheh..


Lepas habis round satu kampung, apa lagi, sesi bermain mercun pula. Dari bunga api, ke mercun gasing, mercun ular, mercun katak, mercun teluq naga ke mercun thunderclaps.. habis satu persatu.. meriah la malam tu. 

Eh ni kenangan terawih ke kenangan main mercun? heheheh
Hai semua..

Dah masuk entry ke 8 hari ni untuk #Cabaran20Hari Puasa / Raya 2015. Ok sedikit sebanyak tentang cabaran 20 hari ni ialah setiap peserta mencabar diri sendiri untuk menulis entry selama 20 hari berturut-turut mengenai tajuk yang telah diberi. #Cabaran20Hari Puasa / Raya 2015 dianjurkan oleh Exchange Feed Group (EFG) KBBA, sebuah group blogger yang bernaung dibawah Kelab Blogger Ben Ashaari. Cabaran ini ialah untuk melihat sejauh mana anda begerlar blogger tegar. Mampu ke nak up entry selama 20 hari berturut-turut. Kalau nak jadi blogger yang berjaya mestilah mampu kan?

Selain itu, dengan adanya cabaran ini, anda tak perlu susah atau pening kepala memikirkan apa idea entri nak buat supaya blog selalu berupdate. Cabaran ini juga memberi peluang kita blogwalking dan kenal dengan blogger-blogger lain disamping dapat menyumbang traffic blog.

Sedikit makluman, kepada peserta yang bukan ahli EFG KBBA yang telah join terima kasih diucapkan. Anda boleh ping entry anda di Facebook page EFG KBBA (KLIK) dibawah post cabaran yang telah disediakan.

Ok, entry ke 8 ialah mengenai Amalan Berbalas Juada Di Bulan Puasa. Masih teringat, dulu saya selalu ditugaskan mak dan tok untuk menghantar makanan kepada jiran sebelah. Memang setiap kali itulah tugas saya sehari hari hehe.. Masa tu memang tak suka kena hantar makanan sebab dah balik kelas Kafa penat-penat kena pula hantar makanan.


P3141386ed 

Ada kisah lucu yang terjadi. Suatu hari mak suruh saya hantar agar-agar ke rumah jiran. Dengan muka tak puas hati dan terpaksa saya pun bawak lah piring agar-agar berjalan kerumah jiran. Masa dulu keliling rumah memang jalan tak rata dengan semak samun dan batu yang berbonjol. entah macam mana, agar agar dalam piring tu meloncor jatuh ke tanah hahahahhaha..  tinggal piring je.

Terpaksalah patah balik dan kena dengar mak saya membebel. Kenangan kan...

Apa pun amalan berbalas juadah dah seperti ditinggalkan sekarang. Saya tak pasti di kampung ada lagi diamalkan lagi ke tak sebab dah dekat 8 tahun tinggal kat bandar sekarang. Tapi saya rasa kebanyakan orang sekarang lebih suka membeli juadah dari pasar ramadhan. Kalau dulu semuanya disediakan sendiri dan pastilah disediakan berlebih supaya semua dapat merasainya.

Rindunya masa dulu-dulu kan...

Kuih kegemaran saya di bulan puasa ialah sejenis kuih yang jarang didapati di Bazar Ramadhan. Malah nak beli pun jarang dapat cari sebab kuih ni selalunya dijual oleh kaum Cina sahaja. Jadi kenalah buat sendiri.

Ada yang panggil Muay Chee, atau Mochi.

Muah Chee ni sebenarnya tepung beras pulut bercampur sedikit minyak bawang goreng yang dikukus kemudian di potong kecil kecil dan kemudian digaul atau digolek atas kacang tanah hancur yang dicampur serbuk gula.

Kuih Muah Chee (Klik untuk resepi)

Mo Chee
Dah masuk entry ke 5 untuk #Cabaran20Hari Puasa / Raya anjuran Exchange Feed Group.

Pengalaman paling manis saya di bulan puasa ialah semasa World Cup tahun lepas. Masa tu World Cup berlangsung pada bulan puasa. Layan mata je lah masa tu time sahur tengok World Cup. Dan pasukan pilihan saya ialah Germany.

Tengok screen shot status facebook tahun lepas.....



Punyalah happy sebab sekian lama akhirnya Germany berjaya bawa balik piala ke tanah air mereka. Dan kalaulah arwah ayah yang juga penyokong Germany dapat lihat ni... :(

P/s : sila jangan betulkan screen anda, ya betul anda di blog Eny Abdullah, blogger yang suka masak tu. Dia juga peminat tegar bola sepak :D
Hai semua

Dah masuk Julai 2015. Dah melepas separuh tahun. Baru je rasanya sambut tahun baru kan. Cepat betul.

Sup daging memang menjadi kegemaran saya. Sup selalunya simple je resepinya. sekadar direbus bersama bunjut sup, halia dan bawang pun dah sedap. Namun resepi sup daging berempah ni lain dari yang lain. Supnya sedikit pekat dan kaya dengan rasa rempah ratus digandingkan dengan dagingnya yang direbus empuk.

Sup sesuai dimakan bersama roti bakar atau nasi kosong. Bila reneh lama sup ni jadi pekat dan likat (bergantung kepada kuantiti air yang kita masuk la) Lebih sedikit air lebih sedap kuahnya dan pekat. 

P6261190ed

Pengunaa bawang besar yang dikisar dalam sup yang bagi sup ni rasa manis semulajadi. Bulan puasa ni kalau tak ada selera nak makan apa boleh la cuba buat sup berempah ni. Ok jom tengok resepi mudah ni.

P6261183ed

Resepi Sup Daging Berempah

Bahan :
600gm daging
4 biji kentang - dipotong baji (wedges)
2 batang lobak merah - dipotong tebal
1 biji bawang besar - dibelah 8
Sedikit daun sup dan daun bawang
Bawang goreng
Air secukupnya
3 sudu besar rempah sup
1 sudu kecil lada hitam biji - di pecahkan
1 sudu kecil serbuk ketumbar
3 sudu besar minyak masak

Bahan tumis :
1 batang kulit kayu manis
3 cengkih
2 biji biji pelaga
1 bunga lawang

bahan kisar
1 ulas bawang besar
4 ulas bawang putih
1-2 inci halia

Cara :
Campurkan bahan kisar bersama rempah sup, serbuk ketumbar dan sedikit air. Kacau sebati.

Panaskan minyak dan tumis bahan tumis. Masukkan campuran bahan kisar dan rempah sup. Tumis sehingga naik minyak dan wangi.

Masukkan daging dan bahan-bahan lain kecuali kentang dan lobak merah. Reneh sehingga daging betul betul lembut dan empuk (lerai).

Akhir sekali masukkan kentang dan lobak merah. Sebelum tutup api tabur sedikit daun sup, daun bawang dan bawang goreng kedalam periuk.







Hai semua....

Masuk hari ke 5 #Cabaran20Hari Puasa / Raya 2015. Cepat je masa berlalu kan sekarang ni.

Nak cerita apa ye pasal pengalaman pahit di bulan puasa ni. Rasanya setakat ni so far alhamdulillah. Cuma ada ada satu tahun tu.. ialah tahun pertama kami sekeluarga berpuasa tanpa ayah. Memang sedih puasa tahun tu. Ayah pergi setahun sebelum iaitu 10 Syawal raya tahun sebelumnya.

Susah nak cerita tentang kenangan bersama arwah. Saya memang tak kuat. Jadi cukupla saya letak gambar beliau disini. Untuk kenangan saya. Al-Fatihah.

Dad

            Rare picture of dad, I found it inside an old hard disk. The photo taken somewhere in year 2010. He just don't like being photographed! That's my dad. When he saw me holding my camera, he quickly cover his face or turn away ...  But this photo somehow is so special. He is thinking of something, while enjoying his picnic lunch, and he didn't know that I'm taking this photo..

After losing him, I love taking photos, kind of remind myself that nothing in this world last forever. Through photos, it reflect back those moments and people that were special enough to be frozen in time forever...

Most of all, I never forget his face, his voice and the way he smile and laugh..  The pictures of him will be forever  inside my 'heart-disk'.

Thanks ayah for everything, love & miss you..

P/s : sengaja saya coretkan dalam English sebab dia lah cikgu english saya dan beradanya saya sekarang adalah kerana insan yang bernama Abdullah Bin Othman. 

#Cabaran20Hari
#ExchangeFeedGroup
#kelabbloggerbenashaari