CHEESY BEEF BAKED PASTA

/
5 Comments
10:58 am
Nak masak hidangan ringkas yang mengenyangkan tak susah mana pun. Kadangkala kalau nak masak nasi tu jenuh juga la dengan lauk mesti ada sayur, sup atau kuah kari atau masak lemak dan sebagainya. Jika disuruh memasak hidangan mudah dan ringkas, Kekny mesti pilih untuk masak pasta je. Pasta ni buat je apa pun memang versatil, boleh letak sayuran sekali untuk seimbangkan nutrisi terutamanya bila nak bagi anak-anak makan. Boleh pelabagaikan dengan ayam, daging, sosej atau seafood. Macam hidangan Cheesy Beef Baked Pasta ni... memang sesuai kalau buat untuk bekal anak ke sekolah atau hidangan di rumah. 


Kalau yang mana suka pedas, korang boleh tambah pes cili, pes lebihan sambal tumis atau letak je cili potong dalam tu.. memang bertambah sedapnya.. Klik untuk RESEPI MACARONI CILI PADI dan  RESEPI PASTA BOLOGNESE

P8256181bred

Boleh je bakar dalam mangkuk comel atau mangkuk kecik. Kalau nak guna acuan muffin pun boleh. Nak guna acuan tin kek tu pun boleh je :D. Oklah jom tengok resepi simple ni..

P8256176bred


CHEESY BEEF BAKED PASTA

Bahan-bahan
100gm pasta penne, direbus - Boleh guna sebarang pasta jenis pendek
300 gm daging cincang
½ cawan parutan keju cheddar
½ cawan parutan keju mozarella
1/2 cawan tomato puri
1 biji tomato, dipotong dadu
4 ulas bawang putih dicincang
1 ulas bawang besar dicincang dadu
¼ cawan minyak zaitun untuk menumis
1 sudu besar oregano kering
Garam secukup rasa

Cara penyediaan

1.Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan bawang besar sehingga layu. Masukkan daging cincang. Masak seketika sehingga daging garing.

2.Masukkan tomato puri, tomato cincang, dan oregano kering. Masak sehingga pekat dan kering airnya. Tutup api.

3.Dalam mangkuk pembakar, sapukan gris mentega. Masukkan sos daging, lapiskan dengan penne dan kemudian tabur keju. Buat selapis demi selapis sehingga penuh mangkuk. Tabur lebihan keju mozzarella diatasnya

4.Bakar pada suhu 180C selama 20 minit. Sedia dihidangkan

Cheesy Beef  Baked Pasta ni sedap dimakan panas panas sejurus selepas dibakar. Nyums!




You may also like

5 comments:

  1. Menyelerakan nya nampak gambar!! Rasa nak ngap terus makan ni. Sabar sabar puasa. Hee

    ReplyDelete
  2. Quick and simple. Thanks for the recipe. I nak buat siap2 and pack in small portions, simpan dlm freezer. Untuk si kecik yang tak puasa =). Jazakillah.

    ReplyDelete
  3. resepi yg mudah dan sedap... bila tgk gambar yg cantik lg rasa nak makan

    ReplyDelete
  4. Waa waa waa kekny dapnyer kekny dapnyer .. mintak sikit kekny tetiba plak cam kempunan nak makan ni hahaha .. naper laa kekny kehjamm sangat ni buat kekya gini..sampai hati kekny tauuu sampai hati .. Sampainya hatimu....

    ReplyDelete