Pizza Supreme!

Hai, selamat pagi dan Salam Awal Muharam..

Malam Ahad lepas buat pizza untuk adik-adik. Dah lama sebenarnya tak buat pizza ni. Sebab utamanya ialah malas nak menguli doh pizza. Selain tu, doh pula dah la penat kita menguli, hasilnya selalu keras kejung bila dah bakar. Walaupun ikut resepi sebiji sebiji tetap tak seperti dohnya tak sesedap pizza yang dibeli.

PA110443ed

Disebabkan baru-baru ni ada beli stand mixer baru. Jadi saya nak cuba juga buah doh pizza guna mixer kot la boleh dapat pizza yang sedap hehehe..

Dan alhamdulillah pizza kali ni memang gebu gebas, lembut rotinya, malah lebih sedap dari pizza hut yang mana saya berapa gemari dohnya yang agak menjemukan bila makan terlalu banyak.

PA110454ed

Rahsia Doh Pizza Lembut dan Gebu

Rahsianya ialah saya menggunakan K-FINE Cream Super (KFCS) yang saya beli dari cikgu Wan, iaitu pengasas Page GRO. Bukan sebarangan GRO. Ni GRO penuh ilmu didada. GRO atau singkatan kepada Group Resepi Otai di facebook. KFCS ni ialah krim pelembut roti. Masuk sesudu dua dalam adunan roti, memang lembut jadinya. Kelembutan doh roti tu dapat dirasakan seawal adunan masih didalam mixer. Bila cubit sedikit, ehhhh lembutnya.. Dan bila adunan dah membentuk tu, saya ambil dan transfer ke papan pencanai, nak uli dan tekan tu memang seronok je sebab tak liat langsung. Dalam kepala dah terbayang kegebuan pizza nanti.. hihi

Dan hasilnya akhirnya saya berjaya juga menghasilkan pizza homemade setara hotel hehehe.. sedapnya tak terkata. Tak jemu mengunyah. Saya buat 400gm tepung, untuk 4 orang makan. Dapat menghasilkan 4 keping pizza 8 inci. Alhamdulillah. Malam tu kami buncit kenyang makan pizza sambil layan akademi fantasia.

Jadi kalau nak order KFCS  yang boleh melembutkan apa sahaja roti dan bun, dan mendapat hasil seperti roti professional, boleh hubungi Cikgu Wan 012-4530315 , atau join Group Resepi Otai, dan follow blog beliau maestrodelights.blogspot.com

Tips Buat Sos Pizza Sedap

Ramai yang tanya, apa base sos pizza yang sedap. Pastilah sos tomato itali. Kalau anda malas nak buat sendiri, boleh je beli instant sos bolognese dalam botol tu, cedok dan sapu sahaja atas doh pizza.

Cara saya pula, saya guna tomato puri. Kemudian saya ambil bawang putih dan diparut halus. Gaul tomato puree bersama parutan bawang putih, campur sedikit lada sulah, italian mixed herbs dalam botol, sedikit garam dan sedikit gula. Siap sos pizza untuk disapu.

Tips Inti Pizza

Inti pizza ni boleh terdiri dari pelbagai jenis bahan. Tetapi saya syorkan jika selalu ada lebihan makanan dirumah, gunalah untuk buat inti pizza. Contohnya lebihan kari ayam, ayam masak merah, kari ikan atau apa sahaja. Cuma carik-carikkan sikit isi tu dan tabur atas pizza. Boleh tambah nenas, capsicum, tomato, bawang dan sebagainya.

Seeloknya pakai mozarella cheese untuk mendapatkan keju yang bertali tali. Tetapi sebarang jenis cheese juga boleh digunapakai. Asalkan ada cheese diatasnya. hehehe.

Jangan letak terlalu banyak bahan-bahan diatas pizza. Nanti terlalu berat, adunannya susah nak gebu dan susah nak makan sebab inti terlalu banyak

Jika tak suka sos tomato, boleh gantikan dengan sos mayonis atau thousand island, disapu sebagai based sos pizza. Boleh juga gabungkan mayonis dan sos tomato. Sos cili botol juga boleh digunakan. Campurkan sedikit sos tomato botol untuk offset rasa manis sos cili tu.

Ok dah tahu tips buat pizza, jom cuba resepi pizza saya ni..


PA110440ed


Resepi Pizza Supreme

Bahan-bahan
400gm tepung gandum
2 sudu besar shorterning - boleh juga pakai butter
1 sudu besar K-Fine Cream Super
10gm yis kering mauripan
1 sudu besar gula halus
1/2 sudu teh garam halus
190 ml air suam (atau lebih jika perlu)
Sedikit tepung untuk tabur

Bahan inti pizza
1 tin tuna mayonis
1 peket sosej, dihiris nipis
1 biji nenas, dihiris nipis
8 biji cendawan butang dalam tin, dihiris nipis
2 ulas bawang besar, dipotong dadu
1 1/2 cawan parutan keju mozarella
Sos tomato pizza (rujuk atas tentang cara penyediaan sos tomato pizza)

Cara penyediaan (menggunakan mixer)
Larutkan gula dalam air, dan masukkan yis kering. Make sure ada naik buih untuk memastikan yis ialah aktif. Jika tiada buih maknanya yis sudah tak aktif dan perlu buka peket yis yang lain.

Masukkan tepung, shortening, K-fine cream, dan garam. Tuang sedikit bancuhan air, gula dan yis, tuang separuh dulu. On mixer pada tahap paling rendah. Biarkan mixer berputar sambil tambah air selebihnya jika perlu. Sekali sekala, kaup tepi tepung ketengah dengan sudu.

Jika nampak adunan dah membentuk, off mixer dan uli dengan tangan sekejap sehingga adunan tidak melekat. Tambah tepung jika masih melekat.



Papan pencanai ditabur tepung, pindahkan adunan doh pizza ke atas papan pencanai. Sambung uli doh diatas papan pencanai selama beberapa minit.

Bahagikan doh kepada 4 bahagian. Bulatkan. Rehatkan doh selama lebih kurang 30-40 minit.


Apabila doh naik, ambil doh dan tekan tekan diatas papan pencanai sambil menguli sekejap. Kemudian tebar doh atau boleh guna penggelek untuk menipiskanya. Letak kedalam dulang pembakar.

Sapu sos tomato, tabur keju kemudian diikuti oleh inti dan habiskan dengan keju lagi diabahagian atas.

Bakar pada suhu 190C atau 200C selama 20-25 minit.


Post a Comment

13 Comments

  1. Tak terbuat dah, hihi kak punya sentuhan ajaib gitu pada masakan sbb tu masak apa pun jadi :)

    ReplyDelete
  2. kita masak lauk pauk ni boleh la nak buat pizza memang tak confident langsung hehee. apapun cantik pizza mesti sedap macam rupanya

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum eny...sedap nyer mkn pizza...;)

    ReplyDelete
  4. wahh, wak tenok gmbr pon nmpk sedapp nih., ;p

    ReplyDelete
  5. pizzanye lebih gebu gebas dari pizza hut rupanya., hehe2

    ReplyDelete
  6. fuyooo kalah hat beli punya meriah toppingnya eny :)

    ReplyDelete
  7. Ohhhh, I cry tengok pizza kekny yang mengancam ni. Sedapnyaaaa :D

    ReplyDelete
  8. dh lama xsinggah sini...nmpak sedap tuhh pizaanya....lapar lak bila tgk gbr tuhhh...heheh

    ReplyDelete
  9. kak eny,umul buat first time jer jdi lps tu buat xnaik2 hehehe..tpikan inti sardin pun sedap tau..mak ummul slalu buat..tpi ummul suka kari..slalu ummul buat inti kari

    ReplyDelete
  10. mmmh lezat rasanya pizza kalau malam hari
    http://www.fuadherbal.com/2015/10/biolo-slimming-capsule.html
    http://agenjamkho.blogspot.co.id/

    ReplyDelete
  11. x memasak ke arini cik kak eny? wak tgh tungu entry baru nih ;p

    ReplyDelete
  12. Sedapnya ! Dah tak payah beli PH atau DP, hiks :)

    ReplyDelete