Serawa Sagu Dan Pisang

/
19 Comments
10:11 am
Ada pulak sagu tu orang buat serawa hehehe.. Saja letak sagu banyakkkk dalam kuah serawa sebab suka makan sagu tu.

Oh ya serawa ni macam pengat juga lah, macam bubur pun ada juga. Cuma kalau di belah utara ni orang panggil serawa.

P4041917ed

Senang je cara nak buat. Selain pisang boleh digantikan dengan buah nangka, cempedak, ubi kayu, ubi keledek, atau isi durian. Serawa ni sedap dimakan bersama pulut kosong, roti atau biskut tawar.

P4041924ed

Resepi Serawa Pisang Bersama Sagu


Bahan-bahan :
8-10 biji pisang emas atau pisang awak
2 cawan santan pekat + secubit garam
1/2 -1 cawan air - ikut kepekatan
Gula - ni ikut kemanisan. Masuk sikit demi sikit. Jangan risau last minute boleh adjust rasa manis tu.
1/4 cawan sagu - boleh kurangkan jika tak suka sagu banyak dalam kuah
2 helai daun pandan disimpul

Cara
Rebus sagu sehingga kembang dan tapis.
Dalam periuk satukan gula, pisang, daun pandan dan air, masak seketika.
Masukkan santan dan sagu. Kacau rata
Biarkan mendidih dan siap


You may also like

19 comments:

Mirabeads azi said...

dah lama tak buat serawa pisang...selalu buat serawa durian...sedap kan serawa..tak kira la..pisang...durian..nangka ..ubi...

Cikk Mimin said...

hee, tak pernah makan serawa ni

Radhia Razali said...

serawa pisang sama dengan pengat pisangkan...

http://penselduabee.blogspot.com/

Inani Hazwani said...

sedapnyaaa :D

Nazlee Ismail PCL said...

bg pcl..pisang tak berapa gemar sangat, mau ada durian huh sempoi !!

ewento marcello said...

sedap ni mkn petang2 di ulami dengan kopi oooooooooooo

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam eny,
YaAllah
hokeyh tak boleh tahan
bye
sob3

Zaidalifah Hussin said...

up semangkuk...slrupppp

CikSiti said...

rajinnya kak dah lama saya tak makan desert mcm ni..takde sapa nak membuat he he

Anizz Annisa said...

feveret..nanti nak buat la... dh lame sgt xmakan... :)

Nurul Shahira said...

Ala, sedapnya. Mak Sha suka serawa ni, selalu mak letak pisang. Ouch. Sedapnyaaa

DRAMATIC UNIQ said...

ha'ah...senang je buatnya tu Eny..
lagi senang kalau Eny buatkan untuk Ain... kikikikikiiii... :)

DRAMATIC UNIQ said...

kannn...!! kalau durian tu lagi aauuummm... :p

Cikgu Norazimah said...

Serawa labu pon sedap!

Nik Ainaa said...

aina xmkn pengat. heee

Deanna Morni said...

aduhhh sedapnyerrrr....makan panas2 sedap nihhhhh

Akif Imtiyaz said...

Fuhhh sedapnyerrr..nak nak nak nak jugak hehehe

Amanda Suria said...

makanan jenis manisan macam ni SA kureng skit...kalau makan pun bubur pulut hitam...itu SA suka

Siti Aisya Ibrahim said...

ya Allah, sedapnya.... post sini sikit kak eny :D