Sedapnya Gulai Lemak Rebung Kerang

/
21 Comments
11:30 am
Kerang ni sedap juga kalau digulai bersama rebung. Rebung jenis besar ni mak mentua kirim dari kampung. Rebung yang baru dikorek, manis je rasanya. :)

P3251594ed, gulai, lemak rebung, kerang, rebung betong, masak lemak,

P3251585ed, Gulai, masak lemak, rebung, kerang


Resepi Gulai Lemak Rebung Bersama Kerang

Bahan-bahan :
Kerang - direbus dan dikopek isinya
Rebung jenis besar secukupnya, dihiris nipis
300 ml santan pekat
3 batang Serai - diketuk
Garam secukupnya
2-3 cawan air
Garam secukup rasa

Bahan ditumbuk / dikisar :
2-3 inci kunyit hidup
7-8 biji cili padi merah dan hijau - supaya warna kuah cantik kena campur warna merah dan hijau
Sedikit cili kering yang direbus
3 ulas bawang merah

Cara-cara :
Dalam periuk, masukkan bahan tumbuk, serai, rebung dan air. Masak seketika sehingga mendidih dan rebung lembut.
Masukkan santan dan isi kerang rebus. Tambah air jika perlu jika dan terlalu pekat. Rasa garamnya dan boleh la tutup api.



You may also like

21 comments:

CikSiti said...

T_______________________T
sedapnya..saya suka rebung!

ewento marcello said...

kak eny!!! nape post rebung. i loike!! sdp banget

Harith Al Harithah said...

fuhhhhhh terliurrr wehhh dah la blom makan t.hari lg nih

emma diana said...

terliur weyh :)

http://matalensajemariberceloteh.blogspot.com/2015/03/job-party-birthday-ruby.html

Manan Qayyim said...

saya suka rebung... masak lemak... lagi meleleh air liur

Owh! Jom Kenal | Segmen - Owh!MananQayyim™

Nurul Shahira said...

aloooorrr, sedapnye gulai rebung. Tambah kerang lagii. Huwaaa. Nak jugak

syira yaya said...

sedappppnyaaaa :)

Nao Mei said...

sayur fav akak nie dik...apa je rebung cik akak makan....rebus sedap lagi dik

Deanna Morni said...

sy suka kerang......tp gatal2 lepas mkn huhuuhuh

Nazlee Ismail PCL said...

rebung fresh ok..tp rebung jeruk..woww baunya x.menahan

aRz MoHa said...

tengok gambar dah terliur...

tapi rebung saya saya tak makan

DRAMATIC UNIQ said...

teringat arwah mak mertua yg suka masak rendang kerang.... huhuhuhuuu... rindunya....!!
raya tahun ni tak ada la rendang kerang lagi.... :'(

rebung kalau baru2 memang sedap kan Eny... manis... :)

Zaidalifah Hussin said...

SEDAPNYA....

Anizz Annisa said...

i likeeee...huhu... nanti dtg cuci mata kat sini lagi..hihi

Inani Hazwani said...

sedapnyaaaa

Akif Imtiyaz said...

Dapnyerr lama nya tk mkn rebung

Amanda Suria said...

Bestnyaaa...lagi satu kerang pun sedap dimasak dengan pucuk paku kan..SA dah x boleh makan semua ni..sbb semput..

Cikgu Norazimah said...

wah ! sedapnya

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam eny,
aduila lagik
baru ja lepaih makan rendang kerang
ni nampak pulop masak lomak cili api kerang
adeh3 laaaaaaaaaaaaa

Nurashikin ZA a.k.a NAZECK said...

My fevret ape2 yg msk lomak.
Tapi, kalau letak rebung, mmg badan n kepala masuk 'angin' :)

Nurul Hidayah said...

wahh.. so salivating!.. memang suka dengan rebung.. lagi2 sekarang ni rebung madu dah ade kan.. so taklah susah sangat nak cari rebung dah^^