Sedapnya Gulai Lemak Rebung Kerang

11:30 am

Kerang ni sedap juga kalau digulai bersama rebung. Rebung jenis besar ni mak mentua kirim dari kampung. Rebung yang baru dikorek, manis je rasanya. :)

P3251594ed, gulai, lemak rebung, kerang, rebung betong, masak lemak,

P3251585ed, Gulai, masak lemak, rebung, kerang


Resepi Gulai Lemak Rebung Bersama Kerang

Bahan-bahan :
Kerang - direbus dan dikopek isinya
Rebung jenis besar secukupnya, dihiris nipis
300 ml santan pekat
3 batang Serai - diketuk
Garam secukupnya
2-3 cawan air
Garam secukup rasa

Bahan ditumbuk / dikisar :
2-3 inci kunyit hidup
7-8 biji cili padi merah dan hijau - supaya warna kuah cantik kena campur warna merah dan hijau
Sedikit cili kering yang direbus
3 ulas bawang merah

Cara-cara :
Dalam periuk, masukkan bahan tumbuk, serai, rebung dan air. Masak seketika sehingga mendidih dan rebung lembut.
Masukkan santan dan isi kerang rebus. Tambah air jika perlu jika dan terlalu pekat. Rasa garamnya dan boleh la tutup api.

You Might Also Like

21 comments

  1. T_______________________T
    sedapnya..saya suka rebung!

    ReplyDelete
  2. kak eny!!! nape post rebung. i loike!! sdp banget

    ReplyDelete
  3. fuhhhhhh terliurrr wehhh dah la blom makan t.hari lg nih

    ReplyDelete
  4. terliur weyh :)

    http://matalensajemariberceloteh.blogspot.com/2015/03/job-party-birthday-ruby.html

    ReplyDelete
  5. saya suka rebung... masak lemak... lagi meleleh air liur

    Owh! Jom Kenal | Segmen - Owh!MananQayyim™

    ReplyDelete
  6. aloooorrr, sedapnye gulai rebung. Tambah kerang lagii. Huwaaa. Nak jugak

    ReplyDelete
  7. sayur fav akak nie dik...apa je rebung cik akak makan....rebus sedap lagi dik

    ReplyDelete
  8. sy suka kerang......tp gatal2 lepas mkn huhuuhuh

    ReplyDelete
  9. rebung fresh ok..tp rebung jeruk..woww baunya x.menahan

    ReplyDelete
  10. tengok gambar dah terliur...

    tapi rebung saya saya tak makan

    ReplyDelete
  11. teringat arwah mak mertua yg suka masak rendang kerang.... huhuhuhuuu... rindunya....!!
    raya tahun ni tak ada la rendang kerang lagi.... :'(

    rebung kalau baru2 memang sedap kan Eny... manis... :)

    ReplyDelete
  12. i likeeee...huhu... nanti dtg cuci mata kat sini lagi..hihi

    ReplyDelete
  13. Dapnyerr lama nya tk mkn rebung

    ReplyDelete
  14. Bestnyaaa...lagi satu kerang pun sedap dimasak dengan pucuk paku kan..SA dah x boleh makan semua ni..sbb semput..

    ReplyDelete
  15. Assalam eny,
    aduila lagik
    baru ja lepaih makan rendang kerang
    ni nampak pulop masak lomak cili api kerang
    adeh3 laaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  16. My fevret ape2 yg msk lomak.
    Tapi, kalau letak rebung, mmg badan n kepala masuk 'angin' :)

    ReplyDelete
  17. wahh.. so salivating!.. memang suka dengan rebung.. lagi2 sekarang ni rebung madu dah ade kan.. so taklah susah sangat nak cari rebung dah^^

    ReplyDelete

Kongsi Resepi

Networkedblog

backlinks

babap

SEO

SEO Reports for enyabdullah.com