Souffle Cheesecake

Sebelum ada yang salah faham, ini bukan kek cheese jenis creamy but more like sponge cake, very airy, fluffy dan macam kapas! Ada yang panggil japanese cotton cheese cake. Ni buat masa birthday emak April lepas. Ya ampun lamanya terperam resepi ni hehehe...

P4071409ed

Sedap kek ni apabila digabungkan dengan blueberry filling diatasnya. Kek ni memang dah rasa kurang manis jadi sedap dan sedang elok je digabungkan dengan kemanisan blueberry filling
P4071417ed

Tekstur sangat gebu dan ringan.. sedap dan tak muak bila makan.
P4071408ed
P4071424ed

Souffle Cheesecake

Saya guna loyang 9 inci. Boleh guna loyang 6 atau 8 inci jika nak kek lebih tinggi ya

Bahan A
160g cream cheese - potong kecil
25g butter
120g susu segar

Bahan B
40g tepung gandum
30g tepung jagung

Bahan C
4 biji kuning telur

Bahan D
4 biji putih telur
100g gula kaster
1/8 sk cream of tartar atau garam

Cara penyediaan

Putar dengan hand mixer cream cheese sekejap sehingga menjadi paste. Jika tak putar pun boleh, tekan tekan dengan sudu atau garfu sepaya lembut dan mudah cair nanti. Satukan cream cheese yang telah diputar bersama bahan -bahan A yang lain dalam mangkuk kaca tahan panas & masak atas double boiler hingga lembut & tiada ketulan.

Sejukkan sedikit kemudian masukkan bahan B dan gaul rata.

Masukkan pula bahan C dan gaul rata

Dalam mangkuk mixer, putar bahan D hingga kembang & bertanduk. Kaup balikkan kedalam adunan tepung dan krim cheese yang telah digaul tadi. Refer youtube jika tak pasti cara kaup balik tu supaya kek tak menjadi bingka heheh..

Seterusnya, masukkan adunan kek  ke dalam acuan & bakar guna kaedah water bath selama 40 - 1 jam atau hingga kek masak. Kaedah water bath, letak air dalam dulang paling bawah, dan kek di redai atas dulang.

Apabila kek masak, renggangkan bahagian tepi dengan pisau dan terbalikkan sekejap selama beberapa minit barulah keluarkan dari acuan dan sejukkan seperti biasa.

Apabila sejuk, sapukan filling blueberry atau apa sahaja filling kegemaran.

Post a Comment

3 Comments

  1. nieyl suka apa² cake yg bercheese..yumyum...

    ReplyDelete
  2. Hadoiii terliurnya.. Dah lama x makan kek :')

    ReplyDelete
  3. kek ni dibakar pada suhu berapa?

    ReplyDelete