Hummus And Cucumber Salad

Ni resepi orang berdiet, actually lebih kepada resepi makanan sihat dan berkhasiat. Hummus ialah sejenis spread atau dip (untuk sandwich, roti, kebab dan sebagainya) yang berasal dari negara timur tengah. Hummus secara meluas menggunakan kacang kuda (chickpea) yang dikisar halus bersama bijan (atau minyak bijan) minyak zaitun, bawang putih, herba dan juga perahan jus lemon. Rasanya sedikit creamy, lemak dan sedikit masam. Kalau orang putih suka mayonis dalam burger dan sandwich, orang timur tengah suka hummus ni dalam kebab dan roti pita mereka dan dicicah dengan pelbagai jenis roti mereka hehehe begitulah persamaanya.

Hummus ni sangat berkhasiat sebab menggunakan kacang kuda sebagai bahan utamanya. Kacang kuda mengandungi banyak protein, fiber, magnesium dan folate serta vitamin vitamin untuk keperluan badan. Apa yang penting ianya mengeyangkan dan boleh digantikan dengan daging sebagai sumber protein untuk vegetarian. Harga kacang kuda ni pun tak lah mahal sangat kan.

Salad Timun Bersama Hummus

Salad ni saya belajar dari chef kegemaran saya Giada De Laurentiis hehe.. senang je cara penyediaan dan boleh dimakan sebagai ganti lunch atau dinner. Selain timun boleh digantikan dengan carrot, sengkuang, epal dan sebagainya.

20140210_182439
20140210_184407ed

Resepi Hummus

Bahan-bahan :
1 cawan kacang kuda direbus sehingga lembut - rendam dulu semalaman sehingga kembang sebelum direbus
1 ulas bawang putih 
2 sudu besar minyak zaitun
1 sudu kecil minyak bijan / tahini - boleh juga kisar bersama 1 sudu kecil bijan
1 sudu besar yougurt tanpa perisa- boleh je kalau tak nak pakai
Sedikit daun parsley
1/2 biji perahan lemon - ikut kemasamaman, boleh adjust lagi lepas dah kisar tu.
Garam dan lada sulah secukup rasa

Cara penyediaan :
Kisar semua bahan-bahan dalam pengisar sehingga sebati. Kalau pakai blender biasa, masukkan sikit je air agak sehingga blender dapat pusing. Tetapi semua bahan adalah lembut jadi kadangkala tak perlu pun tambah air.

Hidangkan dengan hirisan timun sejuk atau apa sahaja salad. Boleh juga disapu atas roti pengganti sos dan mayonis

Post a Comment

3 Comments