Short Trip to Cameron Highlands

Hai semua,

Kalau datang ke Cameron Highland memang wajib merasai keenakan steamboat disana..

PC040010

Baru balik bercuti minggu lepas sebenarnya. Bukanlah bercuti apa pun. Sekadar habiskan masa dan duit kat atas bukit hehehe. Saya belum pernah ke Cameron Highlands. Jadi kesempatan menghabiskan cuti tahun saya ajak DH ke sana. Plan nak pergi balik hari saja sebab dari Rumah emak mentua di Kampung Piadang Lama, Batu Gajah ke Cameron Highlands tak lah jauh mana. Kalau nak tunggu cuti lain, ada je hal nya. DH mulanya agak keberatan nak pergi sebab musim cuti sekolah, katanya jem teruk. Masa kami bertolak dari kampung DH di Batu Gajah ialah pada waktu tengahari hari Jumaat. Jadi jalan tak berapa jam lagi masa tu. Bila dah sampai area Tringkap, tiba-tiba jalan terhenti. Lama juga menunggu rupanya ada kerja pembaikan jalan, jadi kereta dibenarkan lalu sebelah jalan je. Apa pun tak memutuskan harapan kami walau jam dah nak masuk 2 petang! Kami belum beli apa-apa dan berjalan ke mana. Apa lagi, terus saya cakap kat DH, kita kena cari hotel lah. Sampai Tanah Rata mesti cari hotel. Ni check in hotel dan berehat, lepas tu baru keluar balik. DH pun setuju juga walau kami risau entah dapat ke tak hotel time cuti sekolah ni. Dah tu last minit book pula hehehe..

Penginapan di Resort HillView Inn, Cameron Highlands

Resort ala english cottage ni menjadi pilihan kami. Tengok sahaja dari jauh, saya dan DH terus cakap, okay kita walk in saja lah hotel ni. Dan nasib kami baik, ada orang baru check out. Jadi kami dapat bilik untuk penginapan satu malam. Rate hotel ialah RM 120 without breakfast. Rasanya kalau bukan musim cuti sekolah, mesti rate lagi rendah atau jika dibook secara online.

hillview inn cameron highlands

HillView Inn ni terletak di lereng bukit, tapi tak tinggi mana bukit tu, Kereta masih boleh naik dan ada parking kereta tersendiri. Tak payah parking dibawah bukit dan panjat. Di sebelah belakang ada lagi satu hotel. Arundina Inn kalau tak silap.

PC050030ed

Yang best di hotel ni ialah kami disambut dengan pemandangan ni semasa menuju ke bilik..... macam nak pengsan dan terus rasa nak honeymoon eh  :p

hillview inn cameron highlands
20151204_144907ed

Cantik betul bunga-bunga di Hillview Inn ni. Sempat juga tarik camera dan shoot bunga-bunga disini..

DSC04874ed DSC04875ed

Steamboat Sedap Di Restoren Ferm Nyonya, Cameron Highlands

Kalau ke Cameron Highlands, acara wajib pada sebelah malam ialah menikmati steamboat panas. Dah malam tu memang sejuk, steamboat memang sesuai untuk memanaskan badan.

Dah lama baca review Restoren Ferm Nyonya ni dari blogger yang pernah ke Cameron Highlands. Katanya steamboat di Ferm Nyonya lebih sedap! Restoren ini terletak di Tanah Rata, Cameron Highland. Landmark restoren ni ialah sebaris Maybank Tanah Rata. Maybank pula terletak disebelah belakang Agro Bank. Kalau jumpa Maybank tu, jumlah restoren ni.

PC040007ed

Set steamboat disini per person RM18 untuk kuah sup biasa, RM19 untuk sup tomyam dan RM20 untuk gabungan dua kuah sup dan tomyam. Pastinya kami memilih dua jenis sup dan tomyam sebab nak rasa keduanya.

steamboat cameron highlands, ferm nyonya restaurent

Bahan-bahan steamboat untuk set telah ditentukan dan tak boleh pilih. Walaubagaimanapun anda boleh membuat tambahan bahan contoh nak udang lebih atau ikan lebih pada harga yang tertera dimenu. Yang saya suka, bahan-bahan steamboat disini bukanlah jenis bebola instant semata-mata seperti di kebanyakan restoren steamboat. Adalah seketul dua fishball, ketam frozen, dan sebagainya. Tetapi banyak bahan segar seperti isi ayam, isi ikan, udang, sotong, pelbagai jenis cendawan dan fungus, pelbagai jenis sayur (yang ni saya suka) seperti salad, lettuce, bayam (sedap tau bayam kat cameron ni), kangkung (pun sedap juga) dan ada juga tauhu dan fucuk. Puas hati makan steamboat. Disebabkan bahan-bahannya segar, rasanya pun segar dan tak muak. Kalau steamboat yang banyak letak bebola instant tu lebih kepada rasa msg je.

Minuman mestilah teh dan DH memilih teh Boh yang kaw rasanya dan saya pula sukakan keharuman teh lemon bermadu. Ya ampun sedap betul teh kat sini. Teh lemon saya kaya dengan rasa lemon tapi bila minum tak rasa masam sangat sampai kerut muka. Masamnya just nice. Lemon disini tak macam lemon dibawah yang masamnya sampai berkerut-kerut dahi hehehe... Tapi hairan, saya tak jumpa sebijik lemon pun kat pasar sayur... hehehe sebab saya ni penggemar air lemon, mestilah nak borong habis..
tea BOH, lemon tea, ferm nyonya cameron

Untuk pilihan sup, keduanya sedap. Tetapi saya dan DH lebih sukakan sup jernih biasa dari sup tomyam. Sup tomyam tu terlalu 'kaw-kaw' to our liking. Kami jenis prefer yang light and mild memang tak menggemari tomyam kaw mcm ni. Tak suka pedas dan masam yang keterlaluan. Tapi saya tahu, ramai yang suka tomyam kaw macam ni. Yang mana suka tu memang patut cuba tomyam, dia.. sedap tau!

Saya cadangkan masuk udang dalam kuah tomyam kaw tu... meletup habis!

steamboat tomyam, ferm nyonya restaurent

Kuah sup jernih ni sedap digaulkan dengan sambal cili untuk cicah tu. Hirup panas-panas dan pedas pula didalam kedinginan bayu lepas tu hirup teh panas-panas suam.. adusss nikmatnya...

PC040017ed
Macam biasa ada meehoon dan mee kuning dan telur disediakan. Last sekali baru kami masukkan. Tapi makan sedikit je sebab kenyang. Cadangan saya kalau anda datang berdua dan nak jimat sikit, boleh je ambil set steamboat untuk seorang dan kemudian boleh tambah bahan atau order nasi gorengnya. Sebab set untuk dua orang memang banyak juga. Kenyang gila! PC040019ed

Selain steamboat, DH order nasi goreng nyonya dan saya pula nasi goreng ikan masin (warna putih). Ya ampun sedapnya nasi goreng kat sini. Kuantiti juga banyak. Sepinggan nasi goreng RM6.90 kalau tak silap. Standard harga di Cameron Highland rasanya. Saya tak kisah kalau sedap dan portion pula banyak. Tu yang jadi kes kenyang gila tu hehehe..

nasi goreng ikan masin, ferm nyonya cameron highlands Nasi goreng nyonya, ferm nyonya

Menikmati Teh dan Scones di Bharat Tea Plantations, Cameron Valley Tea, Cameron Highlands

20151205_102027ed

Keesokan harinya, kami check out seawal 10.30 pagi. Jenuh juga la nak mandi pagi tu walau ada air panas, tetapi bercinta nak pijak tiles bilik air hahahah.. menjerit dibuatnya sejuk sangat. Perjalanan diteruskan menuju ke Cameron Valley Tea House, Bharat Plantations disebelah jalan nak ke Tapah. Merasa jugaklah jalan bengkang bengkok nak turun dan naik jalan tu tu walaupun sekadar beberapa kilometer.

Ramainya orang tak payah nak cakap. Tapi still manageable dan ada tempat duduk kosong. Nak order pun tak lambat sangat.

Masala Tea. Memang sedap teh ni. secawan RM6.90

Masala tea cameron highlands

Scones! Lama nak try scones di cameron ni. Katanya sedap. Ya memang sedap!!!!! Walaupun tak berapa nak warm tapi still sedap. Satu set ni RM12.50. Kenyang juga share dengan DH

Cameron Valley, Bharat Tea, Scones cameron Cameron Valley, Bharat Tea, Scones cameron

DH pula tak boleh tinggal nasi. Nasi Lemak RM12.90. Okaylah not bad cuma overpriced hehehe..

Cameron Valley, Bharat Tea

Melawat Cactus Point, Cameron Highlands

Cactus point ni actually kedai menjual cactus dan pokok bunga. Kalau tak beli pun tak apa, sekadar melihat pelbagai jenis cactus disini. Geram sebab comel maka saya rembat satu pasu mixed cactus dalam satu pasu.
PC050057ed cactus point cameron

Yang jenis ni pun cantik tapi mahal jugak dalam RM30 lebih.
cactus point cameron, cactus garden, cactus vase

Ubi Madu Kukus Panas Dan Jagung Mutiara Kea Farm, Cameron Highlands

Sedap betul ubi madu ni, Kalau tengok macam ubi biasa je. Tapi bila dimakan, rasanya seperti ubi yang diletak gula. sebenarnya ubi memang semulajadi rasa manis (saya rasa lah) sebab dalam periuk kukus tak nampak sebarang gula pun hehehe..
Ubi madu, ubi keledek cameron 20151205_113921ed

Panas sangat dan kami tak sabar nak makan, maka kami sejukkan depan air cond kereta kahkahkahkah

Jagung mutiara ni juga sedap. Tapi kurang manis rasanya. Lembut dan berjus. Kami ada beli yang bakar. Tapi rebus atau kukus lebih sedap.

ed

Strawberry disini memang kena pandai cari kalau nak yang murah. Kami rembat je mana yang nampak. Memang malas nak compare harga hehehe. Kadang-kadang beza tu seringgit dua je berbanding dengan masa, tenaga dan bersesak tak berbaloi. Malam tu kami beli di Kea Farm sekotak RM10 kami beli 2 kotak. Dengan sos coklat RM5 sebotol. Makan kat dalam bilik hotel sambil pejam mata je sebab sedap dan manisss... ramai yang kata nak rasa manis strawberri kena rasa sementara masih di Cameron. Kalau dah bawa turun baru nak makan memang rasanya masam dan tak sama lagi. Memang betul pun!
20151204_213640ed

Esoknya kami singgah di pasar tepi jalan berdekatan Tringkap, harganya lagi murah. Sekotak besar yang kami beli semalam hanya RM5. Maka DH borong habis la untuk dibawa balik hehehe..

Lepas ni next destinasi ialah memancing bersama DH. Tunggu hujung bulan Disember nanti hehehe...