Bubur Gandum Jagung

/
8 Comments
12:00 pm
Hai semua

Kalau ditanya apakah bubur kegemaran saya, semestilah bubur gandum dan jagung ni. Gandingan gandum dan jagung yang lemak manis memang sedap sekali. Gandum biji tu boleh beli di pasaraya bahagian bijirin. Rupanya seakan barli tapi lebih gelap. Kena rendam seketika dan kemudian direbus sehingga kembang. Barulah sedap dibuat bubur. Jagung pulak kalau boleh pakai yang segar, jangan pakai jagung tin. Leraikan isi jagung dengan pisau dan sedia dicampur kedalam bubur. Ok jom tengok resepi mudah ni...
P6200708ed P6200730ed

Resepi Bubur Gandum Jagung

Bahan-bahan
1 tin jagung manis
¾ cawan gandum, direbus sehingga kembang dan lembut
¾ cawan gula pasir
2 sudu besar gula kabung, dicincang
2 cawan air
1 sudu kecil garam
2 cawan santan pekat
1 cawan susu sejat
2 helai daun pandan, disimpul

Cara penyediaan

1. Masak gula kabung bersama air dan daun pandan sehingga larut.
2. Masukkan gandum, gula putih dan garam. Masak seketika.
3. Kemudian masukkan jagung, diikuti dengan santan. Masak sehingga kuah mendidih, kacau dan tutup api. Sedia dihidangkan



You may also like

8 comments:

Kak Nieyl said...

Simpan resepi nie.. :)
untuk kegunaan masa lapang..:)

Aqilah Azmi said...

TT_TT

Sally Samsaiman said...

Sally punya fav ni kak eny...selalu jugak buat...tapi guna susu cair je..santan tak pakai..hihih

Akif Imtiyaz said...

Waaa bestnye ..ni anak anak suka sangat laa kalau tgk jagung..suka bebenor ngan jagung

Yana Libra said...

baru tau gandum tu..huhu

anamizu said...

Kak Eny!!! waaaaaaa lapaq terus tengok bubur gandum + jagung nih. dapnyaaaaa!!

Hanis Amanina said...

favourite mak saya bubur2 ni :D

hanisamanina.com

erny firdaus said...

Assalamualaikum... Sedap sangat nampak kejadian bubur ni...rasa mcm nak cuba...mekasih share resipi...