Kerepek Sukun dan Jus Mangga

9:52 am

Hai semua..

Semalam masak untuk berbuka biasa-biasa je. Malas nak share dan ambik gambar hehehe. Tapi nak share gambar kerepek sukun goreng yang sedap dan lemak. Bila acu DH bagi buah sukun yang sememangnya menjadi kegemaran saya sejak dahulu lagi. Buah sukun selain sedap dipotong tebal dan digoreng, sedap juga dibuat kerepek. Selain tu, orang utara suka buat cucur sukun. Caranya sama je macam pisang goreng atau keledek goreng. Sediakan tepung sadur. Potong sukun sederhana tebal dan celup dalam tepung dan goreng seperti biasa. 

Kerepek sukun ni jadi hidangan lepas buka puasa semalam..

P6241036ed

Jus mangga tu buat sendiri. Mangga banyak betul sekarang. Bila dah tak termakan buat je lah jus. Sedap! Perahkan sedikit perahan limau atau lemon kedalam jus untuk membangkitkan rasa mangga. Tambah kan juga sedikit gula.

P6241031ed

Resepi Kerepek Sukun

Bahan :
Sebiji sukun
Air garam
Minyak untuk menggoreng

Cara :
Potong sukun senipisnya. Rendam sekejapnya dalam air garam. Kemudian toskan dalam penapis.
Goreng sehingga garing. 


You Might Also Like

8 comments

  1. Sedapnye kerepek Sukun, Fav Bonde tu...

    ReplyDelete
  2. td malam call mak dia cakap buka sukun goreng. dah laa ngidam..eny tepek gambar kepek sukun pulak..walaaaa

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum eny...sedap ni..:)

    ReplyDelete
  4. salam ramadhan cik kak eny tuu, gambar biasa2 yg chantek, papan background tu memey classic ;p

    ReplyDelete
  5. tak pernah rasa lagi kerepek sukun

    ReplyDelete
  6. Tak penah lagi makan kerepek sukun..nampak cam kerepek ubi kayu pon ada..

    ReplyDelete
  7. Salam kenal, wahh sedapnya! Sukun mmg sedap kan? Btw, cantik gambar (n_n)

    ReplyDelete

Kongsi Resepi

Networkedblog

backlinks

babap

SEO

SEO Reports for enyabdullah.com