Biskut Raya Mudah Dan Simple Cornflakes Cluster

10:04 pm

Hai semua...


Dah start buat kuih raya ke? Kuih raya ni bagi saya kalau ada masa tu buat je lah yang simple-simple. Macam Cornflakes Cluster ni memang senang sangat nak buatnya. Tak perlu bakar. Cuma gaul dan biarkan coklat tu beku sekejap. Jadi kalau ada yang nak cari biskut raya mudah dan simple tu boleh lah buat biskut ni. Rasanya sedap seakan-akan kit kat. Rangup!!

Cuma pastikan pakai coklat compound berkualiti. Selalunya boleh dibeli di kedai baking. Kalau coklat masakan biasa selalunya kurang sedap sikit.

P6073720

P6073717ed

P6073738ed

Resepi Cornflakes Cluster

Bahan-bahan :
400 gm cornflakes jenama kellogs - atau ikut kalau nak tambah lebih supaya dapat banyak pun boleh
250 gm dark chocolate compound
250 gm milk chocolate compound
1 sudu kecil minyak masak
Paper cup secukupnya

Cara :
Guna kuali besar, letak atas periuk berisi air panas.

Masukkan semua coklat dan 1 sudu kecil minyak kedalam kuali. Cairkan coklat menggunakan kaedah double boiler (kuali diatas periuk berisi air panas)

Dah cair, masukkan cornflakes. Kacau rata. angkat kuali dari atas periuk.

Masukkan kedalam paper cup menggunakan sudu. Sejukkan sekejap dalam peti sejuk bahagian bawah selama beberapa minit sehingga coklat keras. Dah beku boleh la simpan dalam balang.

You Might Also Like

1 comments

Kongsi Resepi

Networkedblog

backlinks

babap

SEO

SEO Reports for enyabdullah.com