Gulai Lemak Ikan Rebus Bersama Belimbing Buluh dan Bunga Kantan

1:30 pm


P2270775ed

Buat resepi gulai lemak cara mak mentua saya. Dia campurkan belimbing buluh dan bunga kantan sekali. Memang sedappppppp sangat!!! Saya pakai ikan rebus. Boleh juga pakai ikan biasa atau pun digantikan dengan ayam, udang dan sebagainya. Satu lagi kelainan resepi gulai lemak ni, mak mentua saya pakai cili kering yang direbus dan dikisar. Selalu orang pakai cili padi kan untuk masak lemak. Sebab tu lah kot dipanggil gulai lemak dan bukan masak lemak cili padi heehee... Rasa dia memang lain dari yang lain dan sedap. Gandingan bunga kantan yang wangi dan belimbing buluh yang masam tu memang serasi!....

P2270794ed

P2270755ed


Resepi Gulai Lemak Ikan Rebus Bersama Belimbing Buluh dan Bunga Kantan

Bahan-bahan :
Ikan rebus atau ikan fresh secukupnya - Cara nak buat ikan rebus sendiri boleh klik SINI
1 kotak santan atau 2 cawan santan segar
6-7 biji belimbing buluh - dibelah 2
2 kuntum bunga kantan - dibelah 2
2 batang serai - diketuk
2-3 inci kunyit hidup - atau 1-2 sudu kecil serbuk kunyit
1-2 sudu besar cili kering rebus yang dikisar
3-4 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih - ditumbuk
Tomato - dibelah
Air secukupnya
Garam dan gula

Cara-cara :
Masukkan bahan tumbuk, kunyit, serai dan cili serta sedikit air. Didihkan sekejap supaya cili tu masak.

Masukkan belimbing dan bunga kantan.

Kemudian masukkan santan, garam dan gula, kacau rata dan akhir sekali masukkan ikan.

Biar sehingga mendidih kemudian tutup api, Siap!

You Might Also Like

7 comments

  1. Boleh try ni. Mesti sedap,..masam2 lemak :)

    ReplyDelete
  2. mkn dengan nasi panas sedap nih

    ReplyDelete
  3. menggiurkan ,boleh try ni...

    ReplyDelete
  4. CT sukaaaaaa bunga kantan.. kalo stim ikan pun letak.. dapnyeee dapnye.. dulu x reti makan pastu makin tua ni da belajar.. uish sedap rupaaanya..

    ReplyDelete
  5. Assalam eny,
    iols ni dah bertahun tak makan belimbing itu sob3
    naaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkkkkk

    ReplyDelete

Kongsi Resepi

Networkedblog

backlinks

babap

SEO

SEO Reports for enyabdullah.com