Resepi Kari Daging Petai

/
51 Comments
2:41 pm
Hi dah lunch ke?

Ni resepi mak saya selalu buat. Kadang-kadang dah jemu dengan sambal petai, buat kari pun sedap dan saya lebih suka petai kari ni dari petai sambal. Sedap dimakan bersama sambal belacan.

Caranya mudah je macam masak kari daging biasa, ada rempah dan kerisik, bila daging dah empuk di dalam kuali tu, tambahkan petai. Masak seketika sehingga petai lembut. Kalau tak nak pahit rebus lah sekejap petai tu.

Oh yee... petai tu jangan dibuang kulit, cuma kikis kan bahagian luar kulit sedikit untuk hilangkan bahagian yang keras, potong ikut mata petai sebiji sebiji, kemudian dibelah tak putus. Tu mak saya selalu buat. Tak pernah tanya pulak kenapa dia buat macam tu... hehehe...

DSC_1202


You may also like

51 comments:

MNH SASTERA MELAYU said...

kecur air liur saya tengok gambar tu. sedapnya... tak pernah lagi makan kari dengan petai.

Cik Iput said...

Cam sedapnya....anyway,salam perkenalan...follower ke #34

Amanina said...

alahai sedapnya petaiiii T_T

sy paling suka jeruk petai :D

hanisamanina.com

zafairMAS_shakleeSITE said...

nampak memang sedappp.. BUT sori kak eny.. hehheee.. tak makan petai.. ur resepi tak mengugatkan... kihkihhhh

anamizu said...

uish tudia kari pon boleh gak no? sllunya sambal petai je yg ana tau hehe

sha dhira said...

sambai petai dengan udang, perrggghh, terangkat.. kari daging dgn petai pun drooling gakk..
org tua2 ckp kulit etai tu leh jadi ubat.. mak shad pun tak buang time buat sambal, kikis2 kulit luar dia,

Umi Nazrah said...

eh petai dengan gulai. belum pernah dicuba sebelum ni. pestime dengaq ni haaaa

Glory jane said...

sedap... mak mertua saya selalu masak ni...

Glory jane said...

petai masak lemak dengan udang pun sedap gak... hihihi

Glory jane said...

dulu tak makan petai... tapi sejak kahwin ni memang fav pulak...

azman Arsad said...

wah .. sedap nih

azman Arsad said...

petai tu dibelah kerana ada hantu kat dalamnya

azman Arsad said...

petai nih seap makan macam tu aje.. tapi kena belah kerana kat dalam ada ulat tersembunyi

azman Arsad said...

resepi nih memang rare betul.. biasa orang masak sambal aje.. atau buat ulam

anamizu said...

masuk sini tengah hari fuhh

anamizu said...

ada hantu??

anamizu said...

owhh ulat rupanya hehe

anamizu said...

tu la mmg rare betol hehe

Farrah MF said...

Pertama kali saya tengok petai masak kari. Selama ni kalau tak buat sambal, saya rebus cicah ngan budu je...
Menariklah :)

Farrah MF said...

Yesss,...akak selalu 'ngeri' sendiri kalau jumpa ulat dalam petai, Ana :)

nor nazliana said...

tudia MNH kan kita pun xpernah lg buat kari petai hihii kreatif eny nie

nor nazliana said...

try tgk cik iput sedap ka dakk

nor nazliana said...

petai buat sambal sedap

nor nazliana said...

oooo zafair xmakan petai,ka takut mulut busuk hihii colgetkan ada

nor nazliana said...

hehhehe tu la ana pun baru tahu juga anamizu

nor nazliana said...

ooo ya ka shad tak tahu pulak..busuk2 pun sedapkan shad..

nor nazliana said...

kita pun umi jarang dgr juga

nor nazliana said...

GJ mkn ker hihiii rajin mak mertua dia

nor nazliana said...

nk try buat la masak lemak tgkk

nor nazliana said...

oooo penangan air tangan ibu mertua kot GJ

nor nazliana said...

sedap kan azman dan anamizu

nor nazliana said...

pandai la azman ni..berhantu sebab ramai yg gemar kot hahha

nor nazliana said...

yer la tu itu kalau petai dah masak ranum baru ada ulat huhuuu

nor nazliana said...

tu la setujulahh

nor nazliana said...

petai ni ada byk jenis kan eny yg petai belalng tu sedap mkn mcm tu ja..

azman Arsad said...

kecur.. saya pun tak pernah rasa jugak

azman Arsad said...

bukan macam.. confirm sedap nih

azman Arsad said...

memang sedap

azman Arsad said...

tapi mengugatkan saya.. hehehe

azman Arsad said...

itulah dia.. first time jumpa nih

azman Arsad said...

petua orang lama

azman Arsad said...

itulah.. saya pun baru tahu nih

azman Arsad said...

saya baru tahu petai boleh masak kari

azman Arsad said...

yang itu saya pernah jumpa

azman Arsad said...

kena cuba jering pulak

azman Arsad said...

memang mengundang lapor

azman Arsad said...

hehehe.. ulat le

azman Arsad said...

mak mentua saya yang cakap hantu..hehehe

azman Arsad said...

sangat rare.. kena cuba nih

ahkak gojes said...

sy tak mkn petai...tp masak pregnant ari tu..besar selera sy makan petai campur tempe..

Queen Contest said...

kita tak makan petai.. memang cuba elakkan walaupun tahu petai ada banyak khasiatnya.. apapun kalau kak Eny yang tangkap gambar MESTI nampak menyelerakan, serius!