Resepi Kari Daging Petai

2:41 pm

Hi dah lunch ke?

Ni resepi mak saya selalu buat. Kadang-kadang dah jemu dengan sambal petai, buat kari pun sedap dan saya lebih suka petai kari ni dari petai sambal. Sedap dimakan bersama sambal belacan.

Caranya mudah je macam masak kari daging biasa, ada rempah dan kerisik, bila daging dah empuk di dalam kuali tu, tambahkan petai. Masak seketika sehingga petai lembut. Kalau tak nak pahit rebus lah sekejap petai tu.

Oh yee... petai tu jangan dibuang kulit, cuma kikis kan bahagian luar kulit sedikit untuk hilangkan bahagian yang keras, potong ikut mata petai sebiji sebiji, kemudian dibelah tak putus. Tu mak saya selalu buat. Tak pernah tanya pulak kenapa dia buat macam tu... hehehe...

DSC_1202

You Might Also Like

51 comments

  1. kecur air liur saya tengok gambar tu. sedapnya... tak pernah lagi makan kari dengan petai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tudia MNH kan kita pun xpernah lg buat kari petai hihii kreatif eny nie

      Delete
    2. kecur.. saya pun tak pernah rasa jugak

      Delete
  2. Cam sedapnya....anyway,salam perkenalan...follower ke #34

    ReplyDelete
  3. alahai sedapnya petaiiii T_T

    sy paling suka jeruk petai :D

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
  4. nampak memang sedappp.. BUT sori kak eny.. hehheee.. tak makan petai.. ur resepi tak mengugatkan... kihkihhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo zafair xmakan petai,ka takut mulut busuk hihii colgetkan ada

      Delete
    2. tapi mengugatkan saya.. hehehe

      Delete
  5. uish tudia kari pon boleh gak no? sllunya sambal petai je yg ana tau hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhehe tu la ana pun baru tahu juga anamizu

      Delete
    2. itulah dia.. first time jumpa nih

      Delete
  6. sambai petai dengan udang, perrggghh, terangkat.. kari daging dgn petai pun drooling gakk..
    org tua2 ckp kulit etai tu leh jadi ubat.. mak shad pun tak buang time buat sambal, kikis2 kulit luar dia,

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo ya ka shad tak tahu pulak..busuk2 pun sedapkan shad..

      Delete
  7. eh petai dengan gulai. belum pernah dicuba sebelum ni. pestime dengaq ni haaaa

    ReplyDelete
  8. sedap... mak mertua saya selalu masak ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. GJ mkn ker hihiii rajin mak mertua dia

      Delete
    2. saya baru tahu petai boleh masak kari

      Delete
  9. petai masak lemak dengan udang pun sedap gak... hihihi

    ReplyDelete
  10. dulu tak makan petai... tapi sejak kahwin ni memang fav pulak...

    ReplyDelete
  11. petai tu dibelah kerana ada hantu kat dalamnya

    ReplyDelete
  12. petai nih seap makan macam tu aje.. tapi kena belah kerana kat dalam ada ulat tersembunyi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yesss,...akak selalu 'ngeri' sendiri kalau jumpa ulat dalam petai, Ana :)

      Delete
    2. yer la tu itu kalau petai dah masak ranum baru ada ulat huhuuu

      Delete
    3. mak mentua saya yang cakap hantu..hehehe

      Delete
  13. resepi nih memang rare betul.. biasa orang masak sambal aje.. atau buat ulam

    ReplyDelete
    Replies
    1. petai ni ada byk jenis kan eny yg petai belalng tu sedap mkn mcm tu ja..

      Delete
  14. Pertama kali saya tengok petai masak kari. Selama ni kalau tak buat sambal, saya rebus cicah ngan budu je...
    Menariklah :)

    ReplyDelete
  15. sy tak mkn petai...tp masak pregnant ari tu..besar selera sy makan petai campur tempe..

    ReplyDelete
  16. kita tak makan petai.. memang cuba elakkan walaupun tahu petai ada banyak khasiatnya.. apapun kalau kak Eny yang tangkap gambar MESTI nampak menyelerakan, serius!

    ReplyDelete

Kongsi Resepi

Networkedblog

backlinks

babap

SEO

SEO Reports for enyabdullah.com