Masak campak-campak Hati Ayam dengan Kacang Panjang Goreng

/
40 Comments
12:57 pm
Resepi ringkas dan simple ni adalah resepi campak campak saja. Guna pakai apa yang ada di dapur. Saya pakai left over sambal tumis ditambah sedikit sos tiram. Kalau tak suka hati ayam, boleh je gantikan dengan bahan lain :)

hati ayam sambal wm

Resepi  Hati Ayam dengan Kacang Panjang Goreng

Bahan-Bahan :
4-5 ketul hati ayam – dibersihkan, direbus sekejap sehingga masak dengan sedikit garam dan halia. Jangan rebus terlalu lama, nanti hati ayam jadi keras.
3-4 sudu besar (penuh) sambal tumis
2 sudu besar sos tiram
Sedikit kacang panjang dipotong pendek
1 labu bawang besar di potong tebal
Sedikit minyak untuk tumis
2 Bawang putih di ketuk
Sedikit halia di potong nipis
Garam dan gula jika perlu

Cara-cara :
Tumis bawang putih dan halia, masukkan sambal tumis dan sos tiram, goreng sekejap, masukkan kacang panjang dan sedikit air. Masak sekejap kacang panjang supaya lembut sedikit. Masukkan hati ayam yang telah direbus tadi.  Masak seketika. Akhir sekali masukkan bawang besar potong dan siap!

Note : kalau buat stir fried macam ni, saya suka masak kering dan bawang tu dipotong besar dan rangup rangup.. ;)



You may also like

40 comments:

anajingga said...

kak ana baru masak ati ayam last week, buh kicap dengan rempah sikit, sedap gak tukar2 selera ..:)

MNH SASTERA MELAYU said...

orang kalau pandai masak, campak2 je pun dah nampak menyelerakan.

zafairMAS_shakleeSITE said...

biasa kat kenduri selalu wat resepi ni.. tapi hati tu potong kecik2 la.. ehhehehee

Papaglamz said...

Simple but nice...

anamizu said...

haah betoi2 selalu jumpak kat kenduri hehe

anamizu said...

kalo mak ana pulak, dia suka campur hati + pedai ayam skali hehe

Umi Nazrah said...

saya suka pedal ayam campur kobis. campur kacang panjang pun suka jugak. hehhehee. tp hari kureng makan cikit :D

azman Arsad said...

sedap.. sedap.. sedap

azman Arsad said...

resepi ringkas yang menyelerakan

azman Arsad said...

Eny masak campak-campak pun menjadi.. kalau sayalah hurmmmmm...

azman Arsad said...

tambah pedal ayam sedap nih

azman Arsad said...

kalau makan nasi ambang selalu ada lauk nih

azman Arsad said...

hati ayam masak sambal goreng letak tempe, sohoon dengan kentang pun sedap

nor nazliana said...

rajin kak anajingga ni kan

nor nazliana said...

bukan susah pun MNH try la

nor nazliana said...

kan zafair dan ana kat umah kenduri..mesti ada punya

nor nazliana said...

betul tu setuju taw papaglamz

nor nazliana said...

kita pun taw anamizu hihiii

nor nazliana said...

menu ni jaerang buat kalau ada pedal n hati ja hihii

nor nazliana said...

yummy yummyy

nor nazliana said...

urmmmm marvelous kan azman

nor nazliana said...

try tgk campak2 azman boleh punya lah

nor nazliana said...

pedal ayam azman kadang2 ada org xgemar juga dagingg ok

nor nazliana said...

wahhh nasi ambang azman i like

nor nazliana said...

dah jadi satu resepi tu azman

nor nazliana said...

kalau ana masak kasi ada kuah sikit nk bg cantik potong cabai besar..hihii

azman Arsad said...

saya tak rajin masak.. tapi rajin makan.. hahahaha

azman Arsad said...

campak-campak berisi

azman Arsad said...

potong kecik-kecik nampak banyak.. hehehe.. ilusi mata tu

azman Arsad said...

memang sangat simple..

azman Arsad said...

pedal pun sedap juga..

azman Arsad said...

campur kobis pun sedap juga

azman Arsad said...

so yummy yes

azman Arsad said...

sangat marvelous

azman Arsad said...

campak-campak eny berisi ilmu

azman Arsad said...

saya suka semuanya.. hehehe

azman Arsad said...

perghhh rasa macam nak makan nasi ambang hari nih

azman Arsad said...

hahaha.. saya cakap aje pandai.. masak tak reti

azman Arsad said...

wahhhh.. sedap juga tu

Queen Contest said...

sedapnya, tapi kita cuma makan sikit je, cepat pening makan hati ayam, mungkin sebab hati kita nak membesar kot *gurau* xD