Laksa Lagi......

/
27 Comments
12:30 pm
Hari tu kan kecewa sangat tak dapat cari Laksa Kuala yang sedap tu, jadi buat sendiri lah puas hati. Dapat borong ikan kembung fresh, rebus dan kemudian tumbuk je ikan tu dan dibuat kuah laksa.

Bila nak makan letak ulam banyak banyak baru sedap. Tapi saya tak berapa suka daun selom so ganti daun salad hijau je lah. :D. Kalau di Perak mak mentua selalu pakai ulam daun salad, timun dan bawang je. Di Kedah selalu bermacam jenis ulam seperti daun selom, daun pucuk gajus, pucuk putat, dan bunga kantan yang dihiris halus. Dan mesti ada telur rebus.

Resepi Laksa boleh Click Sini. Tapi yang kali ni buat 100% menggunakan ikan fresh.

DSC04287ed

Kalau dulu-dulu saya sukakan mee laksa yang jenis halus tu. Tapi sekarang macam dah tak berapa sedap. Mee laksanya banyak mudah hancur dan putus-putus. So sekarang berbalik kepada mee laksa besar ni. Tapi kena rendam semalaman baru lah masak elok dan lembut.

DSC04279ed


You may also like

27 comments:

Qaseh Abadi said...

sedapnya.. sebab sakit tekak ni kena batalkan niat nak p makan laksa dekat gerai berdekatan office ni..huhu

http://syidamenulis.blogspot.com/

nor nazliana said...

sedapkan qasehh aduhh laksa tapi ana alah sikit dgn belacan huhuu

nor nazliana said...

laksa dgn pucuk jangus sedap ooo aduhhh mn nak cari ni kot perak semua letak salad

nor nazliana said...

laksa tiap2 tahun ada kalau musim perayaan sedap nie..

azman Arsad said...

takpe.. tekak sakit pun boleh balun ape.. jom pi cari laksa

azman Arsad said...

takpe.. alah sikit aje.. tak banyak.. hehehehe

azman Arsad said...

tak payanh cari.. masak sendiri hehehehe

azman Arsad said...

tak payah tunggu musim perayaan.. hari-hari nak masak pun boleh.. hik hik hik

Sue Sopian said...

waaa.. jalan2 tengahari ni tgk laksa terliur pulak.. adeh..

azman Arsad said...

laksa tu memang buat orang terliur

azman Arsad said...

cepat kesat air liur meleleh tu.. hik hik hik

Qaseh Abadi said...

Haha.. perit sangat..tangguh sat.. nanti p cari..

Qaseh Abadi said...

Alah.. buat laksa xdak belacan..boleh juga..

azman Arsad said...

takpe.. takpe.. nafsu tangguh dulu.. kalau dah tak tahan balun aje.. hehehe

azman Arsad said...

asalkan sedap.. takde belacan pun takpe

nor nazliana said...

kan azman buat kita meleleh air liur

nor nazliana said...

hahhaha apa la azman ni

nor nazliana said...

memng pun ada ja jual kat gerai tempat kerja ni..

nor nazliana said...

nak masak tu la MALAS sikit hihii

azman Arsad said...

hahaha.. malas takde ubat

azman Arsad said...

memang senang nak cari orang jual laksa

azman Arsad said...

memang air liur saya tengah meleleh nih.. hahaha

azman Arsad said...

penuh air liur kat dalam mulut nih

Amanda Suria said...

Ya allah...sedapnya...lama dh x buat laksa...next nak buat nanti la...

azman Arsad said...

memang confirm sedap nih

anamizu said...

laksa kedah sempoi hehe

Queen Contest said...

masa nak buat memang leceh, ambik masa berjam-jam untuk buang tulang ikan.. tapi bila dah masak memang rasa berbaloi sangat.. cuma kadang-kadang kita terpaksa memilih sebab kebanyakan orang suka buat dengan ikan sardin dalam tin je..