Laksa Lagi......

12:30 pm

Hari tu kan kecewa sangat tak dapat cari Laksa Kuala yang sedap tu, jadi buat sendiri lah puas hati. Dapat borong ikan kembung fresh, rebus dan kemudian tumbuk je ikan tu dan dibuat kuah laksa.

Bila nak makan letak ulam banyak banyak baru sedap. Tapi saya tak berapa suka daun selom so ganti daun salad hijau je lah. :D. Kalau di Perak mak mentua selalu pakai ulam daun salad, timun dan bawang je. Di Kedah selalu bermacam jenis ulam seperti daun selom, daun pucuk gajus, pucuk putat, dan bunga kantan yang dihiris halus. Dan mesti ada telur rebus.

Resepi Laksa boleh Click Sini. Tapi yang kali ni buat 100% menggunakan ikan fresh.


DSC04287ed

Kalau dulu-dulu saya sukakan mee laksa yang jenis halus tu. Tapi sekarang macam dah tak berapa sedap. Mee laksanya banyak mudah hancur dan putus-putus. So sekarang berbalik kepada mee laksa besar ni. Tapi kena rendam semalaman baru lah masak elok dan lembut.

DSC04279ed

You Might Also Like

27 comments

  1. sedapnya.. sebab sakit tekak ni kena batalkan niat nak p makan laksa dekat gerai berdekatan office ni..huhu

    http://syidamenulis.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe.. tekak sakit pun boleh balun ape.. jom pi cari laksa

      Delete
    2. Haha.. perit sangat..tangguh sat.. nanti p cari..

      Delete
    3. takpe.. takpe.. nafsu tangguh dulu.. kalau dah tak tahan balun aje.. hehehe

      Delete
  2. sedapkan qasehh aduhh laksa tapi ana alah sikit dgn belacan huhuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe.. alah sikit aje.. tak banyak.. hehehehe

      Delete
    2. Alah.. buat laksa xdak belacan..boleh juga..

      Delete
    3. asalkan sedap.. takde belacan pun takpe

      Delete
  3. laksa dgn pucuk jangus sedap ooo aduhhh mn nak cari ni kot perak semua letak salad

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak payanh cari.. masak sendiri hehehehe

      Delete
    2. nak masak tu la MALAS sikit hihii

      Delete
  4. laksa tiap2 tahun ada kalau musim perayaan sedap nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak payah tunggu musim perayaan.. hari-hari nak masak pun boleh.. hik hik hik

      Delete
    2. memng pun ada ja jual kat gerai tempat kerja ni..

      Delete
    3. memang senang nak cari orang jual laksa

      Delete
  5. waaa.. jalan2 tengahari ni tgk laksa terliur pulak.. adeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cepat kesat air liur meleleh tu.. hik hik hik

      Delete
    2. memang air liur saya tengah meleleh nih.. hahaha

      Delete
  6. laksa tu memang buat orang terliur

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan azman buat kita meleleh air liur

      Delete
    2. penuh air liur kat dalam mulut nih

      Delete
  7. Ya allah...sedapnya...lama dh x buat laksa...next nak buat nanti la...

    ReplyDelete
  8. masa nak buat memang leceh, ambik masa berjam-jam untuk buang tulang ikan.. tapi bila dah masak memang rasa berbaloi sangat.. cuma kadang-kadang kita terpaksa memilih sebab kebanyakan orang suka buat dengan ikan sardin dalam tin je..

    ReplyDelete

Kongsi Resepi

Networkedblog

backlinks

babap

SEO

SEO Reports for enyabdullah.com