Asam Pedas Kedah

/
58 Comments
1:13 pm
Selalu orang share resepi asam Pedas Melaka dan Johor. Tapi memang tak dinafikan asam pedas melaka memang sedap. First time saya dapat merasa masa hantar adik ke Uitm Jasin Melaka 2-3 bulan lepas. Memang sedap! Selalu tengok gambar je. Nak buat sendiri takut rasa nya tak sama. Dah tahu rasa macam mana boleh la cuba nanti.

Apa pun di Kedah pun ada Asam Pedas juga. Dan banyak pulak versinya. Rasanya pengaruh dari Thailand. Sebab bila pergi restoren Siam ada menu Khiengsom, memang rasanya sama macam asam pedas di Kedah. Asam pedas di Kedah tak ditumis, tetapi direbus je dengan cili, sedikit serbuk rempah kari ikan, jintan dan serai. Macam asam rebus.

Tapi yang mak saya buat ni lain sikit. Dia tumis macam asam pedas melaka, tapi kuah asam pedas cair cair sikit. Sedap sangat sampai licin seperiuk asam pedas... meeheehee

20141219_123548

Resepi Asam Pedas Kedah (resepi Mak) - resepi agak-agak ye. Kalau terpedas ke terpekat ke adjust balik dengan jumlah air hehehe

Bahan-bahan :
Ikan kembung atau sebarang jenis ikan
1 mangkuk air asam jawa
Air kosong secukupnya
Bendi atau timun secukupnya
Serai diketuk
Daun kesum
Sedikit minyak untuk menumis

Bahan kisar - kisar sekejap je kasar-kasar. Mak saya pakai pengisar yg kering tu.
Cili kering - direndam air panas dulu
Sedikit halia
sedikit kunyit hidup
bawang putih
bawang merah

Cara - cara  :
Panaskan minyak, tumis bahan yang dikisar bersama serai yang diketuk sehingga wangi dan garing cilinya.

Masukkan air secukupnya berserta air asam dan ikan. Masak sehingga medidih dan ikan masak.

Akhir sekali masukkan bendi, timun dan daun kesum. Masukkan garam secukupnya dan masak seketika sehingga sayur lembut baru lah ditutup api.

Kalau lauk asam pedas, makan dengan ikan tamban fresh goreng garing garing ni.... perghhh!

20141219_123717


You may also like

58 comments:

Amanda Suria said...

Ya allah...lapar dah perut SA ni ha...kejamnya entry ni...huwaaaa...nak makan asam pedas jugakkkkk

Putri Homestay said...

Wow...memancing selera ni

Umi Nazrah said...

saya pun masak asam pedas macam tu jugak. tumis dan tambah tauge. hahahaa. asam pedas bertaugeh :D

Sue Sopian said...

waaa.. nampak sedap tu.. su tak minat mkn asam pedas tp kalau ayah mertua nak mkn rajin la su masak.. hehe.. su suka masak utk org tp su tak mkn asam pedas tu.. kikikikiki..

zafairMAS_shakleeSITE said...

waaaa... mabeless ni kak eny..

zafairMAS_shakleeSITE said...

kan.. kenyg pon lapr semulaa..

izzeyda said...

Sedap tuh asam pedas.. lama tak masak.. nanti boleh laa masak bila tak de idea nak memasak..

Farrah MF said...

Terliurnya,...rasa nak pegi pinjam alat Doraemon yang boleh rembat barang dari skrin jadi betul huhuhu

azman Arsad said...

wah sedapnya.. terbuka selera

anamizu said...

owhh asam pedas xdak tumis no kak eny? tula slalunya ana pon tau asam pedas kaw asal kat Melaka hehe

anamizu said...

eh siap ada taugeh no Umi? ana biasa mkn yg camni je xdak taugeh hehe =D

anamizu said...

hamboi kak farah sampai nak rembat alat doremon hehe

azman Arsad said...

asam pedas yang sedap ditentukan dari kualiti tumisan cilinya

azman Arsad said...

walapun asam pedas melaka dikatakan sangat sedap tapi asam pedas melaka juga terdapat banyak versi

azman Arsad said...

merata kini seluruh malaysia peniaga jual asam pedas melaka.. tak tahu mana satu betul-betul asli

azman Arsad said...

walapun kuahnya cair tapi yang penting rasanya

azman Arsad said...

kalau kuah pekat tapi tumis tak cukup garing..asam pedas tak menjadi

Ahmad Zu Mal Md Rayi said...

Dah lama tak makan asam pedas...

nor nazliana said...

sedap ni hirup kuah di aduhh mcm dlm tekak taw amanda hihii

nor nazliana said...

sedapkan tgk pun dh melelh

nor nazliana said...

tak pernah lg letak taugeh rasa pelikpulak kalau timun n bendi dah biasa..

nor nazliana said...

rugi sue xmkn asam pedas...hihii

nor nazliana said...

tgk pun dh marveloussss kan zafairMAS

nor nazliana said...

izzeyda masak jgn xmasak

nor nazliana said...

panggil doremon ya muahahha

nor nazliana said...

kan azman menyelerakan

nor nazliana said...

kedah punya asam pedas dia main campak2 ja

nor nazliana said...

terbaik yong asam pedas ni so kittt sgt..

nor nazliana said...

lain tempat lain cara asam pedasnya..

nor nazliana said...

setuju lahhh

Glory jane said...

itu lah... mkn dgn nasi panas2 best ni

Glory jane said...

wah... 1st time dengar letak taugeh... share resepi kat blog Umi... boleh try juga...

Glory jane said...

johor ada juga asam pedas yang tak tumin dan kuah dia cair sikit. panggil asam rebus...
sedap juga...

Glory jane said...

saya suka dekat kedai ikan bakar malim

Glory jane said...

saya dah lama tak makan ni... T__T

Glory jane said...

Nak masak sendiri malas sbb sorg je mkn... suami tak mkn asam pedas...

Glory jane said...

terliur sgt tengok gambar eny ni...
balik ni nak g cari bahan2 nak masak la...

Hanis Amanina said...

tertarik dgn bendi tu T_T

hanisamanina.com

azman Arsad said...

tu baru tengok gambar aje.. belum kat depan mata lagi.. seperiuk nasi tak cukup

azman Arsad said...

hurmm.. setuju.. tapi asasnya sama.. asam pedas mesti tumis garing cilinya.. kalau tak tumis dipanggil asam rebus aje

azman Arsad said...

kekadang terkena asam pedas melaka tak sedap.. huhuhuhu

azman Arsad said...

memang sedap

azman Arsad said...

nyum.. yumm.. yummmyyy

azman Arsad said...

memancing ikan.. eh memancing rasa ikan

azman Arsad said...

taugeh ? perghhh baru nih dengar boleh letak taugeh.. menarik nih

azman Arsad said...

saya suka asam pedas

azman Arsad said...

memang marbeless betul nih

azman Arsad said...

selamat memasak

azman Arsad said...

doraemon memang best.. hehehe

azman Arsad said...

asam pedas mesti tumis.. tak tumis tu asam rebus

azman Arsad said...

hahaha.. rugi.. rugi..

azman Arsad said...

memang terbaik

azman Arsad said...

hahaha.. saya seminggu 3 ke 4 kali makan asam pedas

azman Arsad said...

takpe kat kedai ada jual.. beli ajelah

azman Arsad said...

gambar memang buat semua orang terliur

azman Arsad said...

sayur bendi memang sedap.. yum yum yum

Hani Fadhlina Abdul Rahman said...

Sedap nyer ... Lapor terus ...

Queen Contest said...

Ikan tamban memang pembuka selera.. kita jarang makan asam pedas tapi kita yakin mesti sedap asam pedas yang kat dalam gambar ni ^^