Nikmatkah Merdeka Itu?

Selamat menyambut hari kemerdekaan semua... 

Merdeka kali ni macam rasa tak berapa seronok nak sambut. Sebab nampak gaya keadaan ekonomi yang nampak tak memberangsangkan, dengan masalah-masalah pemimpin. Saya sebenarnya tak suka nak bercakap pasai politik di blog.

Cuma saya nak kita renungkan seketika, apakah makna kemerdekaan bagi kita? Keamanan? Kemakmuran? Kekayaan? Ketenangan ?

Ada yang kata, kenapa kita nak susah-susah berdemo sana sini? Negara dah aman makmur. NIKMATI sajalah keamanan, kemakmuran, dan kekayaan negara ini. Tak perlu risau apa-apa. 

Maaf bagi saya kenyataan tu satu kenyataan  yang selfish.

Cuba fikirkan, kalau tok nenek kita dahulu berfikiran macam kita? Kalau orang terdahulu kita tak bersusah-payah, bergadai nyawa, demi kemerdekaan negara? Bayangkan tok nenek kita dulu terima sahaja penjajah bulat-bulat di Tanah Melayu. Menikmati sahaja apa yang diberi penjajah, sambil berpeluk tubuh sedangkan kita hidup bagaikan boneka, hasil bumi kita dirampas. Adakah kita disini sedang MENIKMATI segala yang kita ada sekarang? Pastinya tidak!

Kita patut menghargai segala pengorbanan mereka untuk apa yang kita nikmati sekarang. Tapi adakah kenikmatan itu harus terus dinikmati dengan melihat sahaja kehancuran demi kehancuran, satu persatu roboh didepan kita atas nama NIKMAT yang kita rasa sekarang, kita sanggup pejam kedua belah mata, pekakkan telinga, menidakkan yang benar, membetulkan yang salah? Adakah itu cara kita berterima kasih kepada pengorbanan tok nenek kita dulu?

Jangan jadi buta hanya kerana kesenangan sedikit, jangan jadi pekak hanya kerana kita rasa negara kita sudah aman, Buat apa nak peduli?

Tak fikirkah kita, tak terlintaskah disanubari, benak fikiran yang suatu masa nanti, generasi didepan kita, adakah mereka akan terus MENIKMATI seperti kita atau sebaliknya? Sebab tu saya cakap, orang yang berpeluk tubuh dengan hanya MENIKMATI kemakmuran negara ini selfish.

Melihat negara menghampiri kehancuran tetapi kita masih MENIKMATI  kemakmuran negara tu adalah tak wajar. Kemakmuran yang ada kita harus kekalkan untuk generasi depan tetapi setiap mekmuran diiringi perjuangan sepanjang zaman, seiring masa berlalu. 

Jadi kalau anda nak nikmati sekalipun goyang kaki sambil melihat negara hancur, itu terpulang pada hak masing-masing, Tapi jangan cakap orang yang berjuang suapaya negara kita bersih dari pemimpin yang korup, bersih dari kronisme, bersih dari ketidakadilan, bersih dari piliharaya yang kotor sebagai pemusnah negara. Orang yang berpeluk tubuh atas alasan "NIKMAT kemakmuran yang ada harus dinikmati" itulah pemusnah negara dalam senyap. 

Nikmatnya merdeka itu bukan sekadar  dinikmati tetapi nikmat yang harus kita kekalkan. Jadi berjuanglah, mengikut cara sendiri..  


DSC04568ed

Post a Comment

5 Comments

  1. Salam Sehati Sejiwa, Eny :)

    ReplyDelete
  2. Salam. Can't agree more. Kadang2 rasa seriau bila mengenangkan nasib anak2 in future. It's true, we don't know what the future holds... but if the current situation is an indication, I am very worried.

    ReplyDelete